Trwa zadaszanie dworca Łódź Fabryczna oraz montaż torów - o długości ponad 10 km. Nowy dworzec, którego budowa jest największą inwestycją prowadzoną obecnie przez PKP Polskie Linie Kolejowe, ma być jednym z najnowocześniejszych w Europie.
Według inwestora, wykonawca kończy szklenie konstrukcji zadaszenia nad wejściem głównym, które będzie miało szerokość 40 m. Na dachu jest już blisko 5 tys. paneli. Cały dworzec to trzy hale o łącznej powierzchni 36 tys. m kw., które będą pokryte 10 tys. płyt. Część z nich wykonana jest ze szkła i dzięki świetlikom na perony, znajdujące się 16 metrów pod ziemią, dotrze światło słoneczne.
Pod ziemią prowadzone są prace wykończeniowe takie jak m.in. tynkowanie, montaż okładzin, wykonanie posadzek i przeprowadzenie instalacji - elektrycznej, wentylacyjnej i kanalizacyjnej.
Jak poinformował PAP Maciej Dutkiewicz z biura prasowego PKP PLK, trwa budowa czterech peronów. Trzy z nich będą miały długość 400 metrów, a czwarty - 300 metrów. Na trzech peronach powstała konstrukcja schodów ruchomych. Na peronach nr 3 i 2 powstały już klatki schodowe, a na peronach 3 i 4 - zamontowano windy techniczne. W dwóch nawach tunelu instalowane są tory.
Dudkiewicz podał, że testy i próby eksploatacyjne rozpoczną się pod koniec 2015 r. Zwrócił uwagę, że wynik prób i testy systemów sterowania i bezpieczeństwa, a także odbiory techniczne, pozwolą określić datę startu pierwszych regularnych połączeń. Według niego z nowej stacji najszybsze pociągi dojadą m.in. do Warszawy w czasie ok. 70 minut.
PKP PLK zapewnia, że Łódź Fabryczna będzie jednym z najnowocześniejszych dworców kolejowych w Europie. Trzypoziomowa stacja kolejowa będzie najważniejszą częścią węzła przesiadkowego, gdzie zatrzymywać będą się pociągi, autobusy, w tym dalekobieżne i tramwaje. Pod ziemią znajdzie się też parking na niemal 1000 aut.
Wartość kontraktu na budowę nowego dworca Łódź Fabryczna, realizowanego przez konsorcjum Torpol, Astaldi, Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor oraz Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów, to ponad 1,75 mld zł brutto. "PKP Polskie Linie Kolejowe złożyły wniosek o dofinansowanie inwestycji ze środków UE" - zaznaczył Dutkiewicz.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Trwa zadaszanie dworca Łódź Fabryczna oraz montaż torów