Trwa zadaszanie dworca Łódź Fabryczna oraz montaż torów

Trwa zadaszanie dworca Łódź Fabryczna oraz montaż torów
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Trwa zadaszanie dworca Łódź Fabryczna oraz montaż torów - o długości ponad 10 km. Nowy dworzec, którego budowa jest największą inwestycją prowadzoną obecnie przez PKP Polskie Linie Kolejowe, ma być jednym z najnowocześniejszych w Europie.

W poniedziałek przedstawiciele m.in. PKP PLK zaprosili dziennikarzy na plac budowy i mówili o postępach prac, które prowadzone mają być do końca tego roku.

Według inwestora, wykonawca kończy szklenie konstrukcji zadaszenia nad wejściem głównym, które będzie miało szerokość 40 m. Na dachu jest już blisko 5 tys. paneli. Cały dworzec to trzy hale o łącznej powierzchni 36 tys. m kw., które będą pokryte 10 tys. płyt. Część z nich wykonana jest ze szkła i dzięki świetlikom na perony, znajdujące się 16 metrów pod ziemią, dotrze światło słoneczne.

Pod ziemią prowadzone są prace wykończeniowe takie jak m.in. tynkowanie, montaż okładzin, wykonanie posadzek i przeprowadzenie instalacji - elektrycznej, wentylacyjnej i kanalizacyjnej.

Jak poinformował PAP Maciej Dutkiewicz z biura prasowego PKP PLK, trwa budowa czterech peronów. Trzy z nich będą miały długość 400 metrów, a czwarty - 300 metrów. Na trzech peronach powstała konstrukcja schodów ruchomych. Na peronach nr 3 i 2 powstały już klatki schodowe, a na peronach 3 i 4 - zamontowano windy techniczne. W dwóch nawach tunelu instalowane są tory.

Dudkiewicz podał, że testy i próby eksploatacyjne rozpoczną się pod koniec 2015 r. Zwrócił uwagę, że wynik prób i testy systemów sterowania i bezpieczeństwa, a także odbiory techniczne, pozwolą określić datę startu pierwszych regularnych połączeń. Według niego z nowej stacji najszybsze pociągi dojadą m.in. do Warszawy w czasie ok. 70 minut.

PKP PLK zapewnia, że Łódź Fabryczna będzie jednym z najnowocześniejszych dworców kolejowych w Europie. Trzypoziomowa stacja kolejowa będzie najważniejszą częścią węzła przesiadkowego, gdzie zatrzymywać będą się pociągi, autobusy, w tym dalekobieżne i tramwaje. Pod ziemią znajdzie się też parking na niemal 1000 aut.

Wartość kontraktu na budowę nowego dworca Łódź Fabryczna, realizowanego przez konsorcjum Torpol, Astaldi, Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor oraz Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów, to ponad 1,75 mld zł brutto. "PKP Polskie Linie Kolejowe złożyły wniosek o dofinansowanie inwestycji ze środków UE" - zaznaczył Dutkiewicz.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Trwa zadaszanie dworca Łódź Fabryczna oraz montaż torów

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!