PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Trwają prace analityczno-koncepcyjne budowy Zewnętrznego Portu Gdańsk

Autor: WNP.PL (Piotr Stefaniak)
05-01-2016 19:13
Trwają prace analityczno-koncepcyjne budowy Zewnętrznego Portu Gdańsk
Fot. Fotolia

Powołując się na Zarząd Morskiego Portu Gdańsk Maritime Journal News poinformował, że przetargi w sprawie ofert budowy, eksploatacji i zarządu portu zewnętrznego zostaną ogłoszone latem tego roku.

Portal dodał, że kilku chińskich inwestorów już wyraziło zainteresowanie uczestnictwem w projekcie.

- Absolutnie nic nie uległo zmianie w sprawie tej inwestycji. Przetargi te ruszą dopiero około roku 2020, tj. tak jak zakładaliśmy w naszej strategii - powiedziała nam Monika Wszeborska, rzecznik prasowy ZMPG.

Zanim to jednak nastąpi, konieczne jest przeprowadzenie analiz, które zarząd portu już rozpoczął.

- Przewidujemy trzy fazy realizacji projektu: analityczno-koncepcyjną, dokumentacyjną oraz realizacyjną - dodaje Wszeborska. - W tej chwili realizujemy fazę pierwszą.

Według założeń zarządu portu, opracowanie koncepcji nastąpi do roku 2018, faza dokumentacyjna – rok później, natomiast realizacja projektu ruszy w 2020 roku.

Wszeborska potwierdziła natomiast, że „jest zainteresowanie potencjalnych inwestorów, przyjmijmy ogólnie przedstawicieli firm azjatyckich”.

Przez port zewnętrzny rozumie się nabrzeża, które mają bezpośredni dostęp do Zatoki Gdańskiej, a tym samym - głębokość basenów, która pozwalają zawijać największym statkom, jakie mogą wpływać na Morze Bałtyckie.

W rejonie tym trwają lub rozpoczną się inwestycje prywatnych operatorów, jak budowa drugiego nabrzeża terminala drobnicowego DCT Gdańsk (290 mln euro) i planowana budowa nabrzeża obsługującego potrzeby Gdańskich Zakładów Nawozów Fosforowych Fosfory (100 mln zł). Niedawno PERN zakończył budowę terminala naftowego.

Według strategii rozwoju portu do 2027 roku, ZMPG planuje jednak dalsze inwestycje w tym rejonie - własne i prywatnych firm.

Zakłada się powstanie kolejnej głębokowodnej części portu, poprzez inwestycje na wodach Zatoki Gdańskiej (tzw. zalądowienie). Projektowi temu nadano roboczą nazwę Port Zewnętrzny, choć funkcjonuje już też alternatywne określenie - Port Centralny.

Ma on pełnić różne funkcje: klasycznego portu przeładunkowego, centrum dystrybucji towarów z kompleksową obsługą transportu intermodalnego oraz centrum przemysłowo-magazynowego.

Według założeń strategii wieloletniej, w 2020 roku przeładunki w Porcie Gdańsk mogą wzrosnąć do ok. 55 mln ton (w scenariuszu „najbardziej prawdopodobnym”) lub 48 mln t (scenariusz pesymistyczny), by w 2027 roku wynieść odpowiednio: ok. 100 mln ton lub 68 mln t.

W 2014 roku port ten przeładował 32,3 mln ton, a po 11 miesiącach 2015 r. wzrosły one o 12 proc. rok do roku.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


21 633 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 296 314 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 639 ofert w bazie

2 780 284 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP