Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Trzeci rok spadku przewozów towarowych koleją

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
27-01-2017 14:36
Trzeci rok spadku przewozów towarowych koleją
Fot. Shutterstock.com

W 2016 roku operatorzy kolejowi przewieźli łącznie 222,25 mln ton ładunków, o 1,1 proc. mniej niż w 2015 roku.

Praca przewozowa jest na takim samym poziomie co w roku poprzedzającym, czyli 50,6 mld tono-kilometrów, natomiast praca eksploatacyjna – 74,94 mln pociągo-kilometrów – była o 1,1 proc. mniejsza rdr.
Choć informujący o tym Urząd Transportu Kolejowego podkreśla, że te wskaźniki „wyglądają podobnie jak w 2015 r.”, to jednak występuje, po pierwsze, w dwu przypadkach różnica niekorzystna dla minionego roku, a po drugie – był to trzeci rok bezwzględnego spadku przewozów cargo kolejowego.

Zmiany

W minionym roku aż w ośmiu miesiącach UTK odnotowuje spadki przewozów w porównaniach rok do roku (w 2015 r. – w 9 miesiącach).

Wypadkową i bezwzględnego spadku przewozów, i różnej dynamiki popytu (wzrost/spadek) na transport towarów, są zmiany w udziale w rynku operatorów.

Największy z nich, PKP Cargo, w 2016 roku stracił w nim udział liczony wagowo – do 43,9 proc. (47,5 proc. w 2015 r.) oraz liczony pracą przewozową – 51,4 proc. (55,7 proc.).

Spośród kolejnych siedmiu największych przewoźników, każdy z ponad 2 proc. udziałem w rynku (liczonym w tonach), pięciu zwiększyło ten udział: DB Cargo do 18 proc. ( 17,7 proc.), Lotos Kolej – 5,7 proc. (5,6 proc.), PKP LHS – 4,5 proc. (4,3 proc.), CTL Logistics – 4,3 proc. (3,6 proc.) oraz PUK Kolprem – 2,7 proc. (2,2 proc.).

Udział w rynku nieco stracił Freightliner PL – 2,3 proc. (2,5 proc.), a Pol-Miedź zachował ten sam poziom – 2,3 proc.

Problem nie tylko kolei

Wieloletnie porównania wskazują, że w Polsce rosną ustawicznie przewozy drogowe towarów, maleją natomiast koleją.

W 2005 roku te pierwsze miały niecałe 76 proc. udziału w łącznych przewozach towarów, a drugie prawie 19 proc., tymczasem w 2015 roku udział przewozów drogowych wzrósł do 83,5 proc., a kolej spadł do 12,4 proc. (wszystkie porównania w ujęciu wolumenu).

Przewoźnicy drogowi wozili zatem w 2015 r. o prawie 40 proc. więcej towarów, niż dekadę wcześniej, a kolej – o 16,8 proc. mniej. Rok 2016 pogłębił te relacje na niekorzyść kolei.

Co to oznacza dla rynku?

Przewoźnicy drogowi rozwijają się i mogą akumulować środki na dalszy rozwój, skoro ich przychody w ciągu dekady wzrosły 2,8 razy (bez uwzględnienia inflacji), z 31,5 mld zł w 2005 r. do 87,2 mld w 2015 r.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


35 901 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP