PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj
  • Strefa premium

Tworzy się oligopol w transporcie morskim. Zobacz, czy wzrosną ceny frachtu

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
22-08-2017 10:23 |  aktualizacja: 22-08-2017 12:05
Tworzy się oligopol w transporcie morskim. Zobacz, czy wzrosną ceny frachtu

W marcu Maersk Line, największy armator na świecie, podpisał umowę zakupu wiodącego pakietu spółki żeglugowej Hamburg Sud

Fot. Sheila Fitzgerald / Shutterstock.com

Od dawna przewóz towarów drogą morską, szczególnie drobnicy w kontenerach, nie był tak tani jak obecnie. Ale na horyzoncie widać ciemne chmury wróżące podwyżki. Te największe powstają z procesu fuzji, akwizycji i bankructw.

Przez rynek przewozów morskich przetaczają się fale tendencji i zjawisk. Niektóre się zderzają ze sobą i łagodzą skutki, inne - są powodem piętrzenia się kolejnych problemów.

Mamy do czynienia: z rosnącym popytem na przewozy, bowiem ożywiła się gospodarka światowa, ale zarazem nadal także z nadmierną podażą mocy transportowych.

Od dwóch lat rekordy bije tonaż złomowanych statków, lecz po drugiej stronie rośnie tonaż nowo zamawianych kontenerowców. Dodajmy, większych także jednostkowo, co z kolei powoduje mniejszy wolumen (liczby jednostek) zamówień składanych w stoczniach i ich rosnące problemy.

Mamy rozwijające się moce przeładunkowe w terminalach kontenerowych, zarazem korki i kongestie (natężenie ruchu większe niż przepustowość infrastruktury transportowej) przed portami i podczas rozładunku, przekraczające nawet 100 godzin.

Wypadkową tych zjawisk są właśnie relatywnie niskie stawki frachtu. Np. za transport ładunku o łącznej wadze ok. 400 kg z Chin do Gdyni, kilku kartonów na dwu paletach, można zapłacić już tylko 109 USD, czyli ok. 422 zł, jak informuje jeden z polskich spedytorów. Nawet doliczając drugie tyle kosztów wykupu opcji transportowych (opłata składowania towaru, opłata celna, dokumentacyjna), za transport na odległości ok. 11 tys. kilometrów zapłacimy niemal podobnie, jak za przewozów taxi bagażówką z jednego krańca Polski na drugi.

Właśnie nad tym z pozoru chaotycznym światem logistycznym, ale pełnym konkurencji, wisi groźba koncentracji. Niespotykana na innych rynkach logistycznych, a także w większości branż.

Dalej o:

  • wynikach finansowych największych spółek żeglugowych,
  • procesie koncentracji przewozów i planach fuzji,
  • skutkach z tego wynikających oraz...
  • jak to może wpłynąć na ceny frachtu morskiego.

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (1)

KOMENTARZE (1)


SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


42 942 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

778 594 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP