Tysięczny kadłub śmigłowca z PZL Świdnik dla Agusty-Westland

Tysięczny kadłub śmigłowca z PZL Świdnik dla Agusty-Westland
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Tysięczny kadłub śmigłowca wyprodukowany w PZL Świdnik dla koncernu Agusta-Westland przekazano uroczyście w środę odbiorcy w Świdniku (Lubelskie).

Brytyjsko-włoski koncern Agusta-Westland współpracuje ze świdnicką wytwórnią już 13 lat. W sierpniu podpisał przedwstępną umowę na zakup kontrolnego pakietu akcji PZL Świdnik. Transakcja ma być sfinalizowana pod koniec tego roku.

Wiceprezes Agusta-Westland na Europę Ugo Rossini podkreślił podczas środowej uroczystości, że w ostatnich latach koncern ten miał duże sukcesy w sprzedaży śmigłowców - tylko w 2008 r. dostarczył swoim klientom na całym świecie blisko 200 śmigłowców - i w tym sukcesie jest duża zasługa świdnickiej fabryki. W ciągu minionych trzech lat ze Świdnika do Agusty-Westland trafiło 500 kadłubów śmigłowców różnych typów.

Rossini dodał, że w przyszłości PZL Świdnik czeka wiele zmian i nowych możliwości. "Agusta-Westland i PZL Świdnik wkraczają na drogę, by stać się jednolitą firmą" - powiedział.

Prezes PZL Świdnik Mieczysław Majewski powiedział, że świdnicka fabryka przygotowała już w tym roku dwie nowe linie do montażu kadłubów, spodziewając się nowych zamówień ze strony Agusty-Westland. "Do 2013 r. produkcja na rzecz Agusty wzrośnie o 60 proc." - zapowiedział Majewski.

Obecnie w Świdniku powstają kadłuby śmigłowców AW 119Ke, AW 109 Power, AW 109 LUH oraz AW 139. Wartość dostaw dla Agusty-Westland w ubiegłym roku osiągnęła ponad 150 mln zł i stanowiła 35 proc. całej sprzedaży fabryki.

Jeszcze w tym roku rozpocznie się w Świdniku produkcja elementów największego śmigłowca koncernu Agusta-Westland, AW 101. Początkowo będą tu powstawać płyty sufitowe kabin wraz z tytanowymi przegrodami ogniowymi silników oraz zespoły rampy transportowej tej maszyny.

Śmigłowiec AW 101 został zaprojektowany do celów wojskowych na morzu oraz cywilnych. Od 1999 r. Agusta-Westland sprzedała ponad 130 tych maszyn. Wykorzystywane są Wielkiej Brytanii, Włoszech, Kanadzie, Portugalii, Danii i Japonii, m.in. do zadań ratowniczych, transportu żołnierzy, VIP-ów i walki z okrętami podwodnymi. Mogą zabierać na pokład do 40 pasażerów.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Tysięczny kadłub śmigłowca z PZL Świdnik dla Agusty-Westland

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!