PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

UE: lotnictwo w systemie handlu CO2 od 2012 r.

Autor: PAP
08-07-2008 16:11

W ramach unijnej strategii walki ze zmianami klimatycznymi, Parlament Europejski ostatecznie zatwierdził we wtorek włączenie od 2012 roku lotnictwa do unijnego systemu handlu emisjami CO2 (ETS).

W wyniku zażartych negocjacji z reprezentującą rządy Radą UE, eurodeputowani złagodzili nieco swoje stanowisko; wcześniej opowiadali się za rokiem 2011, przynajmniej dla lotów w obrębie UE.
Objęcie systemem ETS będzie dotyczyć wszystkich linii - także z krajów trzecich - których samoloty korzystają z lotnisk w którymkolwiek z krajów członkowskich. W razie, gdyby przewoźnicy nie chcieli się podporządkować, grożą im sankcje z zakazem lotów do UE włącznie.

USA już zapowiedziały, że nie zgodzą się na takie rozwiązanie, i zagroziły uruchomieniem procedur na forum Światowej Organizacji Handlu (WTO).

Nowa dyrektywa oznacza w praktyce, że wszystkim liniom lotniczym korzystającym z lotnisk w UE zostaną przydzielone limity emisji CO2. Przekroczenie limitu oznacza konieczność dokupienia dodatkowych praw do emisji na rynku. To zachęca do inwestowania w prośrodowiskowe technologie, bo lepiej przeznaczyć środki na modernizację floty niż na dodatkowe emisje.

Uwzględniając apele eurodeputowanych, kraje członkowskie zgodziły się, by w roku 2012 aż 15 proc. uprawnień trzeba było kupować na aukcjach. Jaki to będzie odsetek w latach następnych - zależy od wyników trwających prac nad reformą ETS. Dochody z aukcji, które zasilą budżety krajów członkowskich, mają być przeznaczone na walkę ze zmianami klimatycznymi w UE i krajach trzecich.

Aby nie stawiać barier dla rozpoczynających działalność przewoźników, przewidziano ulgowe traktowanie dla linii lotniczych, które wykonują tylko znikomą liczbę połączeń do UE, a także tych, które rocznie emitują nie więcej niż 10 tys. ton CO2.

Lotnictwo odpowiada za 3 proc. emisji CO2 w UE, ale dotąd było wyłączone z unijnego systemu handlu emisjami, w ramach wsparcia unijnego sektora wystawionego na silną konkurencję na świecie.

Jednak KE apelowała o objęcie lotnictwa systemem w obliczu prognoz dwukrotnego zwiększenia ruchu pasażerskiego do roku 2020. KE argumentuje, że lot jednej osoby z Londynu do Nowego Jorku powoduje tyle emisji CO2, ile roczne ogrzewanie domu przez przeciętnego mieszkańca UE.

Kraje starej UE naciskały na szybkie nałożenie limitów na lotnictwo, gdyż mają kłopoty z wywiązaniem się ze zobowiązań do redukcji emisji CO2 w ramach protokołu z Kioto o 8 proc. do roku 2012.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


38 465 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

777 996 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP