UE odwołała się od decyzji WTO ws. dotowania Airbusa

UE odwołała się od decyzji WTO ws. dotowania Airbusa
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

UE odwołała się od decyzji trybunału arbitrażowego WTO, który orzekł w ubiegłym miesiącu, że Unia nie wyeliminowała w dostatecznym stopniu państwowych dotacji dla koncernu Airbus, konkurującego na rynku samolotów pasażerskich z amerykańskim Boeingiem.

Trybunał Światowej Organizacji Handlu przychylił się we wrześniu do opinii Boeinga, że doznał on "oczywistych i istotnych" strat w swej sprzedaży wskutek korzystania przez jego konkurenta z państwowych pożyczek.

Orzeczenie - jak podawały media - oszacowało te pożyczki, a także inne formy pomocy w rodzaju unijnych inwestycji infrastrukturalnych na łącznie 22 mld dolarów, z czego 4 mld przypadło na projektowanie najnowszej szerokokadłubowej maszyny A350. Jednak wbrew stanowisku USA wsparcia dla A350 nie zaliczono do najbardziej obciążającej kategorii, jaką jest pomoc "zabroniona".

Komisja Europejska uznała to rozstrzygnięcie za niezadowalające. W czwartkowym komunikacie podkreślono, że UE w szczególności nie zgadza się ze stwierdzeniem, że mimo iż większość kwestionowanych przez Stany Zjednoczone subsydiów zostało zakończonych, UE nie w pełni wypełniła wcześniejsze orzeczenie.

Bruksela przekonuje też, że panel orzekający WTO popełnił błędy przy ocenie, czy subsydia spowodowały szkody dla konkurenta Airbusa, czyli amerykańskiego Boeinga. KE wskazuje, że należy wyjaśnić, iż pojawiająca się mediach kwota 22 mld dolarów to wartość wszystkich pożyczek dla Airbusa, które muszą być zwrócone i "nie mają nic wspólnego z rzeczywistą wysokością subwencjonowania". Wielkość subwencji byłaby różnicą pomiędzy wartością odsetek, jakie Airbus musiałby zapłacić na rynku od 22 mld dol., i tych, które płacił dzięki rządowym preferencyjnym kredytom.

Po wrześniowej decyzji WTO wskazywano, że otwiera ona drogę dla Waszyngtonu do obłożenia importu z państw UE wielomiliardowymi cłami karnymi - o ile wystąpiłby o to do WTO.

Komisja Europejska i Airbus przypominały jednak, że w WTO złożono także skargi na dotowanie przez USA Boeinga, a decyzji w tych sprawach należy oczekiwać w najbliższych miesiącach. Wszystko to rozgrywa się w ramach trwającego już 12 lat prawnego sporu obu głównych światowych dostawców samolotów pasażerskich, zarzucających sobie wzajemnie korzystanie z niedozwolonego państwowego wsparcia finansowego.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!