PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

UE: opłaty drogowe dla ciężarówek w zależności od poziomu zanieczyszczeń i hałasu

Autor: PAP
08-07-2008 21:06

By lepiej chronić środowisko naturalne oraz zdrowie obywateli i promować "zielony" transport, Komisja Europejska zaproponowała we wtorek kolejną nowelizację dyrektywy o tzw. eurowinietach, dotyczącej opłat drogowych dla ciężarówek powyżej 3,5 ton.

Propozycja przewiduje różnicowanie opłat za przejazd w zależności od stopnia zanieczyszczenia powietrza i poziomu hałasu, powodowanych przez emisje związane z ruchem drogowym i jego natężenie w godzinach szczytu. Ma to zachęcić przewoźników do zakupu bardziej ekologicznych pojazdów i zracjonalizowania planowania logistycznego i tras.
"Dzięki temu to zanieczyszczający, a nie podatnik, będzie ponosić koszty szkód w środowisku naturalnym. Transport stanie się przez to bardziej ekologiczny, zmniejszą się emisje, zużycie paliwa przez ciężarówki spadnie o 8 proc., a na drogach będzie mniejszy tłok" - zapowiedział unijny komisarz ds. transportu Antonio Tajani. KE proponuje, by opłaty za przejazd były pobierane elektronicznie, a wpływy z tego tytułu przeznaczane były na projekty ograniczające negatywne skutki transportu, na przykład badania i rozwój w zakresie ekologicznych i mniej paliwożernych pojazdów.

Nowelizowana ostatnio w 2006 roku dyrektywa o eurowinietach wprowadziła wspólny, przejrzysty system opłat w UE, uzależniając ich wysokość przede wszystkim od rzeczywistych kosztów budowy i utrzymania dróg i odległości przebytej przez samochody. Dotyczy to całej unijnej sieci transportowej, w której polskie drogi stanowią około 5 tys. km. Nie chodzi o jedną europejską stawkę, lecz jedynie o metodologię obliczania opłat.

Już teraz system opiera się w pewnym stopniu na zasadzie "zanieczyszczający płaci", bowiem opłaty mogą być różnicowane w zależności od stopnia szkodliwości pojazdu dla środowiska. Wtorkowa propozycja KE ma zagwarantować, że w jeszcze większym stopniu będzie brana pod uwagę "ekologiczność" ciężarówek.

"Opóźnienia, niepotrzebne emisje oraz rosnące koszty szkodzą firmom przewozowym, ich klientom i nam wszystkim. Bardziej efektywny i ekologiczny system transportu w okresie długoterminowym będzie bardziej przyjazny dla użytkownika i mniej kosztowy" - przekonywał Tajani.

Propozycja trafi teraz pod obrady Parlamentu Europejskiego i Rady UE. KE liczy na jej szybkie przyjęcie i wejście w życie znowelizowanej dyrektywy przed 2011 rokiem.

Ponadto KE zapowiedziała, że do końca roku zaproponuje zmiany w przepisach dotyczących opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej, aby wspierać korzystanie z wagonów wyposażonych w ciche układy hamulcowe. Ma to ograniczyć o połowę hałas powodowany przez przejazdy pociągów towarowych. KE zapewnia, że dzięki temu do 2014 r. 16 mln obywateli UE odczuje znaczną poprawę, jeśli chodzi o hałas kolejowy.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


41 056 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

520 576 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP