XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

UE wprowadza certyfikowanie linii lotniczych spoza Wspólnoty

UE wprowadza certyfikowanie linii lotniczych spoza Wspólnoty
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Pierwsze 22 linie lotnicze spoza UE otrzymały w czwartek zezwolenia na działalność w krajach Unii. Do końca 2016 r. wszystkie linie z krajów trzecich będą zobowiązane do uzyskania takich certyfikatów. Wnioski o nie złożyło już 700 przedsiębiorstw ze 100 państw.

- Dziś 22 linie lotnicze spoza UE otrzymało autoryzacje poświadczające, że ich standardy są zgodne z międzynarodowymi wymogami bezpieczeństwa w lotnictwie. Dzięki temu zapewniły sobie dostęp do europejskiego nieba - powiedziała na konferencji prasowej na brukselskim lotnisku unijna komisarz ds. transportu Violeta Bulc.

Dotychczas linie lotnicze spoza UE musiały starać się o certyfikaty w każdym z państw członkowskich osobno, jeśli te ich wymagały. Teraz funkcję "jednego okienka" ma dla nich pełnić Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA).

- Europa ma najwyższe standardy bezpieczeństwa w lotnictwie na świecie, ale nasi obywatele nie latają tylko europejskimi liniami. Dzięki unijnemu certyfikatowi pasażerowie będą pewni, że korzystają z linii lotniczej, która spełnia odpowiednie wymogi bezpieczeństwa - podkreślił po ceremonii podpisania poświadczeń dyrektor EASA Patrick Ky.

Komisja Europejska przekonuje, że dzięki nowemu podejściu ograniczone zostaną koszty dla linii lotniczych, a z drugiej strony wzmocnione zostanie bezpieczeństwo pasażerów. Wśród pierwszych 22 linii lotniczych, które otrzymały unijny certyfikat, są przewoźnicy m.in. z USA, Japonii, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Nowej Zelandii i Rosji.

Szef EASA poinformował, że w kolejce po autoryzację ustawiło się ok. 700 przewoźników ze 100 państw. Do listopada 2016 roku wszyscy operatorzy z krajów trzecich, niezależnie od tego, czy już latali w UE, czy nie, będą zobowiązani do posiadania takiego certyfikatu.

Na poziomie narodowym pozostanie wydawanie licencji na prowadzenie działalności, jednak bez unijnego poświadczenia bezpieczeństwa samo pozwolenie od państwa UE nie wystarczy.

Dla unijnych linii lotniczych system się nie zmieni. Im certyfikaty bezpieczeństwa nadal będą wydawać krajowe władze lotnicze działające w oparciu o normy EASA.

Bulc zapowiedziała, że w ciągu najbliższych miesięcy KE przedstawi unijną strategię lotniczą. Celem nowych przepisów ma być poprawa konkurencyjności sektora oraz bezpieczeństwa pasażerów.

Według danych KE z lotnictwem związanych jest ponad 5 mln miejsc pracy w UE. Sektor ten odpowiada też za 2,4 proc. unijnego PKB.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: UE wprowadza certyfikowanie linii lotniczych spoza Wspólnoty

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!