PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

ULC: pasażerowie najczęściej skarżą się na odwołane loty

Autor: PAP
09-11-2010 17:03
ULC: pasażerowie najczęściej skarżą się na odwołane loty

674 skargi od pasażerów linii lotniczych wpłynęły w pierwszych dziewięciu miesiącach br. do Urzędu Lotnictwa Cywilnego - poinformowała we wtorek PAP rzeczniczka ULC Katarzyna Krasnodębska. Pasażerowie najczęściej skarżą się na odwołane loty i ich opóźnienia.

Jak powiedziała rzeczniczka, m.in. 400 skarg dotyczyło odwołania lotów, 173 ich opóźnień, a 39 odmowy przyjęcia na pokład samolotu. W porównaniu z analogicznym okresem ub.r. jest to o 42 skargi mniej.
Komisja Ochrony Praw Pasażerów, która w ULC rozpatruje skargi pasażerów, obecnie zajmuje się 71 zażaleniami na loty, które miały się odbyć pomiędzy 15 a 30 kwietnia br., czyli w czasie, kiedy wybuchł wulkan na Islandii, powodując kłopoty z przewozem lotniczym. Skargi pasażerów dotyczyły m.in. przedłużających się procedur zwrotów pieniędzy za niewykorzystane bilety, żądań zwrotu pieniędzy za zorganizowaną przez pasażerów we własnym zakresie podróż powrotną, braku opieki na czas oczekiwania na alternatywny lot.

"Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, w przypadku rażącego naruszenia prawa pasażerów, może nałożyć na przewoźnika karę pieniężną. Kary dotyczą wszystkich przewoźników zarówno regularnych jak i niskokosztowych i mają charakter obligatoryjny" - powiedziała Krasnodębska.

Wyjaśniła, że surowszy wymiar kary nakładany jest na przewoźników, którzy dopuścili się naruszenia obowiązków względem pasażerów wymagających szczególnej opieki - czyli dzieci podróżujących bez opieki osoby dorosłej, osób o ograniczonej możliwości poruszania się czy też kobiet w ciąży.

Wysokie kary są nakładane na przewoźników, którzy zostawiają pasażerów bez opieki przez jeden lub więcej dni. Z informacji ULC wynika, że w większości rozpatrywanych skarg, nałożono kary na przewoźników, którzy nie wypłacili pasażerom należnego im odszkodowania.

Od początku roku do końca września ULC nałożył na linie lotnicze 80 tys. 300 zł kary, a w tym samym czasie ub.r. było to 147 tys. 400 zł.

ULC przypomina, że jeżeli lot jest odwołany, pasażer ma prawo do zwrotu kosztu zakupu biletu w terminie siedmiu dni. Ma też prawo do odszkodowania w zależności od długości trasy od 250 do 600 euro, o ile przewoźnik nie powiadomił go do 14 dni przed odlotem o odwołaniu rejsu. Odszkodowanie nie przysługuje, jeżeli lot odwołano z przyczyn niezależnych od przewoźnika, np. ze względu na złe warunki atmosferyczne.

W przypadku opóźnienia lotu przewoźnik musi się zaopiekować podróżnym, zapewnić mu posiłki i napoje w zależności od czasu oczekiwania, umożliwić wykonanie dwóch rozmów telefonicznych, przesłania dwóch wiadomości faksem lub e-mailem, a także zapewnić nocleg w hotelu, jeżeli wylot będzie następnego dnia. Pasażerowi przysługuje odszkodowanie, jeżeli przez opóźnienie przybędzie do miejsca docelowego podróży co najmniej trzy godziny po przewidzianej godzinie przylotu.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 327 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

790 428 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP