Umowa na samoloty dla VIP-ów - podpisana

Umowa na samoloty dla VIP-ów - podpisana
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Ministerstwo Obrony Narodowej i EuroLOT podpisały we wtorek umowę w sprawie czarteru dwóch samolotów Embraer 175 dla najważniejszych osób w państwie - podały MON i PLL LOT we wspólnym komunikacie.

Jak podało ministerstwo i przewoźnik, samoloty - pomalowane na kolory biały i czerwony, z napisem "Rzeczpospolita Polska" po jednej stronie i "Republic of Poland" po drugiej - będą pilotowane i obsługiwane przez pilotów i personel pokładowy PLL LOT.

Umowa została podpisana do końca 2013 roku, z możliwością jej skrócenia lub wydłużenia. Obie maszyny pozostają do pełnej dyspozycji oraz do wyłącznego użytku VIP-ów.

Prezes PLL LOT Sebastian Mikosz powiedział we wtorek PAP, że umowa ta oznacza dla LOT-u pozyskanie bardzo ważnego klienta, który obdarzył spółkę wielkim zaufaniem. "Loty czarterowe będą wykonywali piloci latający zarówno w EuroLOT, jak i w PLL LOT" - dodał.

EuroLOT to regionalny przewoźnik należący do Skarbu Państwa i Polskich Linii Lotniczych LOT.

Embraer 175 to nowoczesny samolot pasażerski, o napędzie odrzutowym, wyposażony m.in. w najnowsze urządzenia radio-nawigacyjne i spełniający najwyższe wymagania także w zakresie komfortu podróży. Może nim lecieć 82 pasażerów. Zasięg maszyny to - w zależności od obciążenia - do 3,500 km.

Koncepcja "zagospodarowania" dwóch samolotów brazylijskiej produkcji Embraer-175 - zamówionych przez PLL LOT, a wobec kryzysu, niepotrzebnych przewoźnikowi - pojawiła się latem ubiegłego roku. Początkowo mówiono o leasingu maszyn, potem o dzierżawie; ostatecznie zdecydowano się na ich wyczarterowanie.

O wymianie wysłużonych maszyn dla VIP-ów - którymi dysponuje 36. Specjalny Pułk Lotnictwa Transportowego - mówi się od lat 90-tych. Po katastrofie samolotu Tu-154M pod Smoleńskiem formalnie na stanie specpułku jest osiem samolotów: jeden tupolew, cztery Jaki-40, trzy M-28 Bryza, a także 12 śmigłowców: sześć Mi-8, pięć W-3 Sokół i jeden Bell 412 hp.

Nie wszystkie z tych maszyn mogą latać z VIP-ami, a część - która jest do tego przygotowana - została czasowo "uziemiona" m.in. z powodu remontów lub usterek. Np. drugi tupolew jest w zakładzie remontowym w Samarze na obowiązkowym, generalnym przeglądzie, który każda maszyna musi przejść co pięć lat; jego powrót planowany jest na 22 lipca. Okres użytkowania maszyn Jak-40 mija zaś w 2012 roku i MON nie przewiduje przedłużenia go.

W ubiegłym tygodniu wiceminister obrony Marcin Idzik oświadczył, że w styczniu ubiegłego roku MON było gotowe do zakupu nowych samolotów. "Ale Polska odczuła skutki kryzysu światowego i budżet MON był niedofinansowany, co - z oczywistych powodów - uniemożliwiło zakup. (...) Resort podjął więc kroki do zapewnienia usługi przejściowej" - tak wiceminister uzasadniał konieczność dokonania czarteru.

Idzik mówił, że MON ma przygotowaną dokumentację do przetargu na cztery samoloty średnie (15 pasażerów plus załoga) i dwa samoloty duże (powyżej 60 pasażerów). "Budżet resortu uniemożliwia przeprowadzenie obu przetargów jednocześnie" - zaznaczył. Jak podał, czas na przeprowadzenie całej procedury MON szacuje na 6 miesięcy, a na dostawę samolotów dla VIP-ów trzeba czekać od 18 do 24 miesięcy.

Wiceszef MON przyznał, że do 10 kwietnia rozważano zakup samolotów średnich, ale po katastrofie w Smoleńsku trzeba też rozważyć zakup samolotów dużych. "Od wyników konsultacji zależy, jakie samoloty będziemy kupować w pierwszej kolejności" - powiedział.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Umowa na samoloty dla VIP-ów - podpisana

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!