XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

UNCTAD: koncentracja na rynku kontenerowym szkodzi konkurencji

UNCTAD: koncentracja na rynku kontenerowym szkodzi konkurencji
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Konferencja Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju (UNCTAD) zakwestionowała poziom konkurencji w branży kontenerowej żeglugi morskiej.

Fuzje i współpraca (alianse) pomiędzy przedsiębiorstwami żeglugi doprowadziły do sytuacji, że kolejne kraje obsługiwane są przez mniejszą liczbę armatorów. Sytuacja taka ogranicza lub wręcz przynosi szkody dla konkurencyjności rynkowej, stwierdzono w dorocznym raporcie Review of Maritime Transport.

Podkreśla się w nim, że trzy największe przedsiębiorstwa żeglugi liniowej: Maersk Line, MediterraneanShipping Company (MSC) i CMA CGM, wszystkie z siedzibą w Europie, miały prawie 35 proc. całkowitej światowej pojemności kontenerowców.

Na początku 2015 r. na dziesięciu największych armatorów przypadało ponad 61 proc. globalnej floty, a na pierwszą dwudziestkę - 83 proc. łącznej pojemności statków, czyli także zdolności przewozowej.

Zarazem te największe linie żeglugowe inwestują w zakup nowych statków, które znacząco są większe niż średnia na rynku. "Zarazem wraz ze wzrostem pojemności statków, najwięksi armatorzy osiągają korzyści skali, co eliminuje z rynku mniejsze firmy" - stwierdza UNCTAD.

Raport dostarcza również informacje o złomowaniu statków, a konkluzja jest taka, ze pomogło to zmniejszyć nadwyżkę tonażu i zachęcać do modernizacji floty, co jest pożądane takżez ekologicznego punktu widzenia (nowe kontenerowce mniej emitują spalin, w przeliczeniu na 1 TEU są bardziej efektywne energetycznie).

Przytaczane są dane brytyjskiej firmy konsultingowej Clarksons z których wynika, że w Bangladeszu, Indiach, Pakistanie i Chinach tnie się na żyletki ponad 90 proc. wszystkich złomowanych statków. W 2014 roku zezłomowano statki o pojemności 22 mln GT.

Kolejny raz podkreśla się, że procesy te w wymienionych krajach przebiegają z brakiem poszanowania ochrony środowiska.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: UNCTAD: koncentracja na rynku kontenerowym szkodzi konkurencji

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!