Konferencja Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju (UNCTAD) zakwestionowała poziom konkurencji w branży kontenerowej żeglugi morskiej.
Podkreśla się w nim, że trzy największe przedsiębiorstwa żeglugi liniowej: Maersk Line, MediterraneanShipping Company (MSC) i CMA CGM, wszystkie z siedzibą w Europie, miały prawie 35 proc. całkowitej światowej pojemności kontenerowców.
Na początku 2015 r. na dziesięciu największych armatorów przypadało ponad 61 proc. globalnej floty, a na pierwszą dwudziestkę - 83 proc. łącznej pojemności statków, czyli także zdolności przewozowej.
Zarazem te największe linie żeglugowe inwestują w zakup nowych statków, które znacząco są większe niż średnia na rynku. "Zarazem wraz ze wzrostem pojemności statków, najwięksi armatorzy osiągają korzyści skali, co eliminuje z rynku mniejsze firmy" - stwierdza UNCTAD.
Raport dostarcza również informacje o złomowaniu statków, a konkluzja jest taka, ze pomogło to zmniejszyć nadwyżkę tonażu i zachęcać do modernizacji floty, co jest pożądane takżez ekologicznego punktu widzenia (nowe kontenerowce mniej emitują spalin, w przeliczeniu na 1 TEU są bardziej efektywne energetycznie).
Przytaczane są dane brytyjskiej firmy konsultingowej Clarksons z których wynika, że w Bangladeszu, Indiach, Pakistanie i Chinach tnie się na żyletki ponad 90 proc. wszystkich złomowanych statków. W 2014 roku zezłomowano statki o pojemności 22 mln GT.
Kolejny raz podkreśla się, że procesy te w wymienionych krajach przebiegają z brakiem poszanowania ochrony środowiska.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: UNCTAD: koncentracja na rynku kontenerowym szkodzi konkurencji