Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Unijne przepisy ws. pracowników delegowanych uderzą w polskie firmy?

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
29-03-2016 16:40
Unijne przepisy ws. pracowników delegowanych uderzą w polskie firmy?
fot. PTWP

Komisja Europejska przedstawiła projekt nowelizacji dyrektywy dotyczącej delegowania pracowników świadczących usługi. Polscy przedsiębiorcy, szczególnie z branży transportowej, obawiają się, że nowe regulacje poważnie odbiją się na ich działalności.

- Jeśli te nowe przepisy wejdą w życie, nawet w ograniczonej postaci, spowodują likwidację kilkunastu tysięcy polskich firm transportowych, szczególnie małych firm rodzinnych, które stanowią 90 proc. wszystkich polskich przewoźników międzynarodowych - uważa związek pracodawców Transport i Logistyka Polska.
Ich zdaniem, wejście w życie tej dyrektywy stanowi zagrożenie dla ok. 180 tys. miejsc pracy w polskim międzynarodowym transporcie drogowym oraz dla ponad 30 tys. polskich firm.

Przedsiębiorcy zarzucają autorom projektu dyrektywy m.in. to, że nie poddano go konsultacjom społecznym i nie uwzględniono specyficznych aspektów transportu (np. w odniesieniu do natury pracy i organizacji pracy pracowników mobilnych) oraz struktury transportu międzynarodowego w UE.

- Proponowane regulacje naruszają artykuł 94 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej, bowiem wprowadzają rozwiązania w dziedzinie warunków transportu. pomijających sytuację gospodarczą przewoźników, uważają pracodawcy z TiLP.

Ich zdaniem błędnie przyjęto, że pracownik w transporcie międzynarodowym jest „pracownikiem delegowanym” w rozumieniu orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości.

Tymczasem nie pracuje on pod kontrolą i kierownictwem przedsiębiorstwa korzystającego z usług. Pełne władztwo nad pracownikiem jest pozostawione pracodawcy.

Praca „pracownika delegowanego” nie stanowi też sama w sobie usługi. Kierowca w transporcie międzynarodowym współuczestniczy w wykonywaniu usługi przewozu, ale jego praca nie jest usługą.

Przedsiębiorcy z TiLP proponują zmianę harmonogramu prac nad projektem dyrektywy, aby umożliwić stronie społecznej przeprowadzenie badań nad skutkami regulacji dla różnych sektorów usług. Potrzeba na to minimum 6 miesięcy.

Domagają się też wprowadzenia ogólnej zasady, że dyrektywa ma zastosowanie do pracowników delegowanych do danego państwa członkowskiego na okres dłuższy niż 7 dni.

Ponadto przepisy nie powinny mieć zastosowania do międzynarodowych przewozów drogowych, z wyłączeniem kabotażu, nie będącego następstwem wykonywanego międzynarodowego przewozu.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


59 516 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 328 933 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 638 ofert w bazie

2 773 107 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

    partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP