PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

UOKiK kwestionuje umowy stosowane przez firmy kurierskie

Autor: PAP
21-05-2009 13:46

Umowy stosowane przez firmy kurierskie stosują postanowienia zmniejszające odpowiedzialność za opóźnienia lub niedostarczenie przesyłki, czy utrudniające reklamacje - wynika z opublikowanego w czwartek raportu Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Urząd zbadał regulaminy 30 firm kurierskich. Zdaniem regulatora coraz częściej bowiem korzystamy z ich usług, choćby dlatego, że częściej dokonujemy zakupów w sieci. W zeszłym roku zakupy w ten sposób zrobiło 66 proc.
"U wszystkich skontrolowanych stwierdzono nieprawidłowości (...) Wyniki kontroli świadczą o tym, że pozycja konsumentów na rynku usług kurierskich nie jest zadowalająca" - czytamy w komunikacie UOKiK.

Według urzędu, głównym problemem jest brak jasnej informacji o rodzaju świadczonej usługi, czy jest ona traktowana jako usługa pocztowa czy przewozowa. To ważne, bo w przypadku tej pierwszej usługi, to przedsiębiorca określa okoliczności uznania usługi za niewykonaną oraz zasady postępowania reklamacyjnego. Natomiast w przypadku usługi przewozu to prawo przewozowe jasno określa zasady dochodzenia roszczeń.

UOKiK zakwestionował również postanowienia, które utrudniają dochodzenie reklamacji. Chodzi na przykład o zobowiązanie konsumenta do dołączenia dodatkowych dokumentów nie wymienionych w regulaminie, których brak powoduje nierozpatrzenie reklamacji.

"Część z analizowanych regulaminów zawierało postanowienia, które ograniczały odpowiedzialność kuriera za utratę, opóźnienie czy też niedostarczenie przesyłki, wyznaczając górną granicę odszkodowania" - informuje UOKiK w komunikacie.

Firmy ograniczają swoją odpowiedzialność za utratę, ubytek i uszkodzenie przesyłki w czasie od przyjęcia jej do przewozu aż do wydania odbiorcy, do odszkodowania w wysokości np. 100 zł. Tymczasem prawo przewozowe mówi, że w przypadku opóźnienia przewoźnik ma obowiązek zapłacić odszkodowanie do wysokości podwójnej opłaty za transport. W przypadku wystąpienia szkody, firma powinna zapłacić odszkodowanie do wysokości wartości przesyłki.

Urząd zakwestionował również ustalanie przez firmy kurierskie terminu, po upływie którego konsument nie może dochodzić swoich roszczeń.

"W wyniku przeprowadzonego badania prezes UOKiK (Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel - PAP) wszczęła do tej pory postępowania przeciw 12 przedsiębiorcom z tytułu naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Przygotowywane jest 14 kolejnych" - napisał urząd w raporcie.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


38 962 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

778 144 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP