XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

UOKiK kwestionuje umowy stosowane przez firmy kurierskie

UOKiK kwestionuje umowy stosowane przez firmy kurierskie
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Umowy stosowane przez firmy kurierskie stosują postanowienia zmniejszające odpowiedzialność za opóźnienia lub niedostarczenie przesyłki, czy utrudniające reklamacje - wynika z opublikowanego w czwartek raportu Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Urząd zbadał regulaminy 30 firm kurierskich. Zdaniem regulatora coraz częściej bowiem korzystamy z ich usług, choćby dlatego, że częściej dokonujemy zakupów w sieci. W zeszłym roku zakupy w ten sposób zrobiło 66 proc.

"U wszystkich skontrolowanych stwierdzono nieprawidłowości (...) Wyniki kontroli świadczą o tym, że pozycja konsumentów na rynku usług kurierskich nie jest zadowalająca" - czytamy w komunikacie UOKiK.

Według urzędu, głównym problemem jest brak jasnej informacji o rodzaju świadczonej usługi, czy jest ona traktowana jako usługa pocztowa czy przewozowa. To ważne, bo w przypadku tej pierwszej usługi, to przedsiębiorca określa okoliczności uznania usługi za niewykonaną oraz zasady postępowania reklamacyjnego. Natomiast w przypadku usługi przewozu to prawo przewozowe jasno określa zasady dochodzenia roszczeń.

UOKiK zakwestionował również postanowienia, które utrudniają dochodzenie reklamacji. Chodzi na przykład o zobowiązanie konsumenta do dołączenia dodatkowych dokumentów nie wymienionych w regulaminie, których brak powoduje nierozpatrzenie reklamacji.

"Część z analizowanych regulaminów zawierało postanowienia, które ograniczały odpowiedzialność kuriera za utratę, opóźnienie czy też niedostarczenie przesyłki, wyznaczając górną granicę odszkodowania" - informuje UOKiK w komunikacie.

Firmy ograniczają swoją odpowiedzialność za utratę, ubytek i uszkodzenie przesyłki w czasie od przyjęcia jej do przewozu aż do wydania odbiorcy, do odszkodowania w wysokości np. 100 zł. Tymczasem prawo przewozowe mówi, że w przypadku opóźnienia przewoźnik ma obowiązek zapłacić odszkodowanie do wysokości podwójnej opłaty za transport. W przypadku wystąpienia szkody, firma powinna zapłacić odszkodowanie do wysokości wartości przesyłki.

Urząd zakwestionował również ustalanie przez firmy kurierskie terminu, po upływie którego konsument nie może dochodzić swoich roszczeń.

"W wyniku przeprowadzonego badania prezes UOKiK (Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel - PAP) wszczęła do tej pory postępowania przeciw 12 przedsiębiorcom z tytułu naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Przygotowywane jest 14 kolejnych" - napisał urząd w raporcie.

UOKiK przypomina, że przed nadaniem przesyłki konsument powinien zapoznać się z regulaminem usługi i upewnić się, jakiego rodzaju umowę zawiera - pocztową czy przewozową. W tym celu ma prawo domagać się wyraźnego oznaczenia charakteru usługi w liście przewozowym, ponieważ od tego zależy tryb reklamacyjny oraz wysokość ewentualnych roszczeń.

W przypadku usług pocztowych pomoc można uzyskać w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej, który zajmuje się rozwiązywaniem sporów konsumentów z przedsiębiorcami, jak również przed działającym przy prezesie UKE sądem polubownym.

W razie spornej sytuacji z przedsiębiorcą lub wątpliwości związanych z zawarciem umowy pomocy udzielają miejscy i powiatowi rzecznicy konsumentów czy organizacje pozarządowe: Federacja Konsumentów i Stowarzyszenie Konsumentów Polskich. Bezpłatne porady można uzyskać również pod numerem infolinii 0 800 800 008.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: UOKiK kwestionuje umowy stosowane przez firmy kurierskie

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!