Ponad 290 tys. zł kary nałożył na Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Łodzi Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów - poinformował w czwartek UOKiK. Według Urzędu, spółka stosowała praktyki ograniczające konkurencję, narzucając przewoźnikom nieuczciwe opłaty za korzystanie z przystanków autobusowych.
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne jest spółką powołaną przez miasto Łódź. Świadczy usługi z zakresu komunikacji miejskiej. Zarządza 1257 przystankami z 1271 na terenie Łodzi. Zdaniem UOKiK, MPK posiada na tym rynku pozycję dominującą. Każdy przedsiębiorca, który chce korzystać z przystanków zarządzanych przez spółkę musi podpisać z nią umowę.
Jak podał Urząd, jednym z warunków umowy jest zobowiązanie do ponoszenia kosztów związanych z utrzymaniem przystanków. Wątpliwości UOKiK wzbudziły opłaty, jakie pobiera spółka od przewoźników korzystających z przystanków.
"Z przepisów prawa wynika generalny zakaz pobierania opłat za korzystanie z przystanków autobusowych. Jedynym wyjątkiem jest zobowiązanie przewoźników do uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z przystanków oraz do ponoszenia kosztów zamieszczenia informacji o obowiązujących rozkładach jazdy lub o ich zmianach" - czytamy w komunikacie przesłanym przez UOKiK.
"MPK dodatkowo obciążało przedsiębiorców opłatami związanymi z utrzymaniem przystanków takimi jak: koszty zakupu, konserwacji i napraw elementów wyposażenia. Pobieranie takich opłat jest niezgodne z prawem" - napisano.
Decyzja UOKiK nie jest ostateczna. Przedsiębiorcy przysługuje prawo odwołania się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Urząd podał, że tylko w sierpniu tego roku UOKiK wydał dziewięć decyzji stwierdzających stosowanie praktyk ograniczających konkurencję przez gminy i spółki komunalne. W 2008 r. wydano takich 41 decyzji, stwierdzając nadużywanie pozycji dominującej przez tych przedsiębiorców.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: UOKiK nałożył 290 tys. zł kary na MPK z Łodzi