UOKiK: Nie ma podstaw do ukarania Autostrady Wielkopolskiej

UOKiK: Nie ma podstaw do ukarania Autostrady Wielkopolskiej
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Spółka Autostrada Wielkopolska mogła pobierać od kierowców pełną opłatę za przejazd trasą A2 w czasie remontu nawierzchni - stwierdził Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).

"Uznaliśmy, iż nie ma podstaw by stwierdzić, że nastąpiło narzucenie nieuczciwych cen za przejazd tą autostradą. Sytuacja była odmienna od badanej przez UOKiK sytuacji autostrady A4, gdzie Urząd nałożył na koncesjonariusza karę. W tamtym przypadku remonty były bardziej uciążliwe i długotrwałe" - powiedział przedstawiciel UOKiK.

Od czerwca do listopada 2007 roku na autostradzie prowadzone były prace renowacyjne. W ich trakcie wyłączone były niektóre jezdnie oraz pasy ruchu, co powodowało wydłużenie czasu podróży. W tym samym czasie do UOKiK wpłynęła skarga konsumenta dotycząca żądania od kierowców pełnej stawki opłat za przejazd w czasie remontu.

Autostrada Wielkopolska posiada koncesję na budowę i eksploatację płatnej autostrady A2, na odcinku Konin ľ Nowy Tomyśl. Spółka ma wyłączne prawo pobierania opłat za przejazd tą drogą.

Wszczęte w lutym 2008 roku postępowanie antymonopolowe miało rozstrzygnąć czy przedsiębiorca nie nadużył swojej pozycji poprzez narzucanie kierowcom nieuczciwych cen za przejazd odcinkiem, który nie spełniał standardów autostrady.

W przypadku potwierdzenia się zarzutów, prezes UOKiK mógł nałożyć na przedsiębiorcę karę w wysokości do 10 proc. ubiegłorocznego przychodu.

W kwietniu UOKiK uznał, że Stalexport Autostrada Małopolska naruszył prawo narzucając konsumentom nieuczciwe ceny za przejazd remontowanym odcinkiem autostrady A4.

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Marek Niechciał nakazał zmianę praktyki oraz nałożył na przedsiębiorcę karę w wysokości 1,3 mln zł.

Prezes UOKiK ustalił, że od stycznia do września 2007 roku na odcinku autostrady A4 trwały prace remontowe. Spowodowały one wydłużenie czasu przejazdu, a także znaczne utrudnienia w ruchu.

W szczytowym momencie na blisko 1/3 długości trasy występował ruch dwukierunkowy na jednej jezdni, a czas przejazdu wydłużył się o ponad 20 proc. Pomimo to Stalexport pobierał od konsumentów pełną opłatę za przejazd.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!