Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

UOKiK: Przewoźnicy lotniczy muszą podawać pełną informację dot. opłat za bilet

Autor: PAP
31-10-2008 16:22

Upomnienia, a nawet kary finansowe będzie mógł nakładać na przewoźników lotniczych UOKiK, jeśli od najbliższej soboty nie będą oni informować podróżnych o całkowitej cenie za przelot - poinformowała PAP rzeczniczka Urzędu Małgorzata Cieloch.

Od 1 listopada wchodzi w życie w całej Unii Europejskiej, przyjęte przez Parlament Europejski w lipcu br. rozporządzenie, mówiące o tym, że cena biletu musi obejmować wszystkie podatki i opłaty dodatkowe. Zobowiązuje ono wszystkich operatorów lotniczych do podawania do publicznej wiadomości wyczerpujących informacji o taryfach.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wspólnie z Urzędem Lotnictwa Cywilnego będzie kontrolować głównie strony internetowe, przez które podróżni najczęściej kupują bilety.

"Urząd będzie sprawdzał, czy każdy przewoźnik rzetelnie podaje ostateczną cenę biletu, która musi uwzględniać wysokość taryfy, stawki lotniczej, wszystkich podatków oraz dopłat znanych w chwili prezentowania oferty. To wszystko reguluje art. 23 unijnego rozporządzenia" - powiedziała Cieloch. Dodała, że do końca roku zostaną przeprowadzone pierwsze kontrole.

Jak dodała, z doświadczeń UOKiK wynika, że przewoźnicy nie zawsze rzetelnie informują o należnościach, które pasażerowie zobowiązani są ponieść. Problem dotyczy szczególnie ofert promocyjnych za 1 euro czy 1 zł.

"Linie lotnicze, informując podróżnych o ostatecznej cenie biletu, wielokrotnie nie podawały rzeczywistej wysokości poszczególnych opłat, ukrywając należne marże i inne koszty w opłatach lotniskowych" - informuje Cieloch.

Rzeczniczka urzędu powiedziała, że początkowe kontrole obejmować będą przewoźników, których udział na polskim rynku jest największy. äDotyczyć to będzie LOT, a także któregoś z tanich przewoźników" - dodała.

äSpróbujemy sprawdzić, czy w opłaty lotniskowe nie są wrzucane inne koszty, czy też opłaty związane z samym przelotem" ľ zaznaczyła.

Dzięki nowym przepisom pasażerowie będą informowani o tym, jaką część ceny biletu stanowi wynagrodzenie przewoźnika, a jaką rzeczywisty koszt związany z organizacją przelotu. Pozwoli to podróżnym porównać oferty dostępne na rynku.

Zdaniem Piotra Lenarczyka z ULC, o tym, że rozporządzenie wejdzie w życie, przewoźnicy wiedzieli już od dawna. Znaczna ich część stosuje już nowe regulacje i podaje pełną cenę. "To rozporządzenie będzie nakładać na nich podawanie dokładnych części składowych pełnej ceny, czyli np. ile wynosi opłata lotniskowa, paliwowa, celna, ekologiczna, taryfa przewoźnika, dopłaty za bagaż" - podkreślił Lenarczyk.

"Gdyby okazało się, że dochodzi do jakichś nieprawidłowości w informowaniu, UOKiK będzie mógłby wszcząć postępowanie najpierw wyjaśniające, kończące się nakazem zmiany praktyki. Ale mogłoby się to skończyć karą finansową sięgającą 10 proc. ubiegłorocznych przychodów przedsiębiorcy" - powiedziała Cieloch.

Pasażerowie którzy będą czuli się pokrzywdzeni, będą mogli zgłosić skargę do UOKiK lub ULC. Do Urzędu Lotnictwa Cywilnego na adres: kancelaria@ulc.gov.pl. Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów należy kierować wyłącznie zawiadomienia o możliwości naruszenia zbiorowych interesów konsumentów.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


37 295 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP