XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

UOKiK sprawdzi płatności na A4

UOKiK sprawdzi płatności na A4
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdzi, czy Stalexport Autostrada Małopolska ma prawo pobierać pieniądze za przejazd po przypominającej zwykłą drogę A4.

Małopolscy posłowie PiS poprosili, by postępowanie zarządcy autostrady sprawdziła prokuratura. W tym tygodniu w ślady swoich partyjnych kolegów poszedł Grzegorz Tobiszowski, poseł z Rudy Śląskiej. Tobiszowski uznał, że w interesie kierowców powinien wystąpić Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów - poinformowała katowicka "Gazeta Wyborcza".

- Koncesjonariusz pobiera opłaty za przejazd, nie informując wcześniej o faktycznym stanie autostrady, prowadzonych remontach, zwężeniach jezdni, ograniczeniach prędkości i innych utrudnieniach. Wprowadza to w błąd użytkowników drogi - napisał Tobiszowski w skardze skierowanej do prezesa urzędu.

Zwrócił uwagę, że autostrada nie spełnia w ogóle kryteriów europejskich i można ją co najwyżej przyrównać do drogi krajowej. Jego zdaniem do czasu zakończenia wszystkich remontów Stalexport powinien zawiesić pobieranie opłat na A4.

Stalexport Autostrada Małopolska z tymi zarzutami się nie zgadza. Twierdzi, że o przeprowadzonych remontach informuje na stronie internetowej i w specjalnych komunikatach ukazujących się w prasie. Także przy wjazdach na A4 oraz na węzłach autostradowych zainstalowano dwanaście tablic informujących o remontach. - Mają wymiary 4,3 m na 3,45 m, kierowcy są zatem w widoczny sposób informowani o prowadzonych robotach i mogą odpowiednio wcześnie zadecydować o wyborze innej drogi - zapewniają na łamach "GW" przedstawiciele koncesjonariusza.

Tłumaczą, że do remontowania autostrady zobowiązuje ich umowa koncesyjna. Ich zdaniem nie można zrezygnować z opłat ani ich tymczasowo obniżyć, bo są zabezpieczeniem kredytu, który firma wzięła w 2005 roku właśnie na remont autostrady. Przypomnijmy, że spółka pożyczyła od konsorcjum banków 380 mln zł i zobowiązała się, że do 2010 roku wyremontuje większość mostów i całą nawierzchnię pomiędzy Katowicami a Krakowem (łącznie 61 km).

Mimo tych tłumaczeń UOKiK zdecydował się już na wszczęcie postępowania wyjaśniającego. Sprawdzi, czy spółka nie nadużywa dominującej pozycji na rynku - wyjaśnia katowicki dziennik.

W ubiegłym roku na przeciągające się remonty i zły stan nawierzchni zwróciła już uwagę Najwyższa Izba Kontroli. Wystąpiła nawet do Ministerstwa Transportu z wnioskiem o cofnięcie SAM koncesji, ale resort na razie nie znalazł do tego podstaw.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: UOKiK sprawdzi płatności na A4

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!