Urząd Morski w Szczecinie rozpoczyna badania dna Odry

Urząd Morski w Szczecinie rozpoczyna badania dna Odry
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W połowie czerwca rozpoczną się badania dna toru wodnego Szczecin - Świnoujście - dowiedziała się PAP. Badania, mające na celu wskazanie zalegających na dnie niewybuchów, są niezbędne przed rozpoczęciem pogłębienia toru do planowanych 12,5 m.

"Tor wodny Szczecin - Świnoujście będzie pogłębiany i poszerzany, dlatego musimy mieć pewność, że przed jego modernizacją żadne przeszkody mechaniczne ani materiały niebezpieczne nie zalegają na dnie rzeki" - powiedział PAP dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie Andrzej Borowiec.

Dodał, że w czasie wcześniejszych prac przy budowie portu zewnętrznego w Świnoujściu odkryto wiele niebezpiecznych przeszkód, w tym miny morskie. "Mamy przypuszczenia graniczące z pewnością, że na dnie toru znajdziemy niewybuchy z okresu II wojny światowej. Nie wiemy tylko, gdzie są i ile ich będzie" - podkreślił.

"Jednym z rejonów, gdzie możemy się spodziewać niebezpiecznych przeszkód, są Police, gdzie była fabryka benzyny syntetycznej. W tym rejonie alianci prowadzili wielokrotne bombardowania. Na pewno część bomb powpadała do wody. Drugim takim terenem jest port w Szczecinie, który także był poważnie bombardowany w czasie wojny" - zaznaczył dyrektor.

"Badania będą przeprowadzane na statku o kadłubie nieferromagnetycznym, czyli albo drewniany albo z laminatu. Jednostka płynie powoli nad rejonem badań i na specjalnej lince holuje przyrząd magnetometr. Urządzenie to mierzy poziom natężenia pola magnetycznego nad dnem. W oparciu o ten pomiar sporządzana jest mapa. Pomiar jest trójwymiarowy, mapa będzie sięgała do 3 m głąb dna" - wyjaśnił Borowiec. Jak dodał, na mapie będą widoczne podejrzane obiekty, które w przyszłości będą sprawdzane przez ekipy nurków, a następnie wyciągnięte i zutylizowane.

Badanie dna toru wodnego przeprowadzane przez firmę Uxo Marine z Goczałkowic Zdroju, z którą Urząd Morski w Szczecinie podpisał umowę, będzie trwało 3 miesiące. Obejmuje ono wykonanie wywiadu ferromagnetycznego na długości 62 km. Koszt prac wyniesie 1,8 mln zł.

Inwestycja przebudowy toru wodnego Szczecin - Świnoujście będzie prowadzona w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Jej wartość to ok. 1 mld 385 mln zł. 85 proc. pieniędzy ma pochodzić ze środków unijnych, a 15 proc. - z budżetu państwa. Inwestycja ma być zrealizowana do 2022 r.

Planowana inwestycja jest kontynuacją i trzecim etapem projektu modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin. Jej drugi etap pod nazwą "Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin (Kanał Piastowski i Mieliński), strona wschodnia i zachodnia" zrealizowano w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w perspektywie finansowej 2007-2013.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Urząd Morski w Szczecinie rozpoczyna badania dna Odry

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!