PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

UTK: prywatna infrastruktura powinna też być dostępna

Autor: WNP.PL (PS)
02-08-2017 15:24
UTK: prywatna infrastruktura powinna też być dostępna
Fot. PTWP (Andrzej Wawok)

Korzystanie z torów przejazdowych, będących elementem dojazdu do innej infrastruktury prywatnej lub obiektu infrastruktury usługowej (np. terminala), a będących składnikiem infrastruktury prywatnej innego zarządcy, powinno być maksymalnie ułatwione.

Nie może też dyskryminować żadnego z uczestników rynku - stwierdza w swoim stanowisku prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
Przypomina, że od 30 grudnia 2016 r., wraz z wejściem w życie nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym, zmieniły się zasady udostępniania infrastruktury kolejowej.

Po analizie sytuacji na rynku prezes UTK  przygotował zalecenia w sprawie zasad korzystania z torów przejazdowych.

Rekomenduje, aby adnotacja o statusie układu torowego była zamieszczona w statucie sieci kolejowej. Zasady rozliczania kosztów dostępu do toru dojazdowego w takich przypadkach regulować mogą umowy cywilnoprawne, zawarte pomiędzy zarządcami infrastruktury czy użytkownikami bocznic kolejowych.

Dopuszczalne jest również użytkowanie układu torowego i ponoszenie kosztów użytkowania infrastruktury przez oba podmioty.

Natomiast w przypadku, gdy zarządca infrastruktury uzna, że tor dojazdowy ma mieć charakter publiczny i w związku z tym być udostępniany wszystkim zainteresowanym podmiotom na równych i niedyskryminacyjnych zasadach, „wówczas dana droga kolejowa powinna być określona w statucie jako infrastruktura ogólnodostępna”.

Prezes UTK zwraca szczególną uwagę, że w przypadku zmiany charakteru toru dojazdowego

z prywatnego na publiczny, zastosowanie wobec jego udostępniania znajdą ogólne przepisy

dotyczące udostępniania infrastruktury kolejowej i opłat za korzystanie z niej, ujęte w ustawie o transporcie kolejowym.

UTK przypomina, że powyższe stanowisko potwierdzają zarówno przepisy prawa krajowego, jak i unijnego.

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE z 21 listopada 2012 r. w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego stanowi, że: „z uwagi na to, że prywatne linie i bocznice, odgałęziające się od torów stacyjnych i szlakowych, takie jak bocznice i linie zakładowe, nie są częścią infrastruktury kolejowej w definicji niniejszej dyrektywy, zarządcy takich infrastruktur nie powinni podlegać obowiązkom nałożonym na zarządców infrastruktury kolejowej na mocy niniejszej dyrektywy”.

Także ta dyrektywa podkreśla, że „należy jednak zagwarantować niedyskryminacyjny dostęp do takich linii i bocznic, niezależnie od tego, czyją są własnością, w przypadku gdy stanowią one tory dojazdowe do obiektów infrastruktury usługowej, które są niezbędne do świadczenia usług przewozowych oraz w przypadku gdy służą one lub mogą służyć więcej niż jednemu klientowi końcowemu”.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


44 734 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

790 428 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP