Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

UTK: przewozom intermodalnym potrzebne są preferencyjne zasady

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
08-02-2016 21:23
UTK: przewozom intermodalnym potrzebne są preferencyjne zasady
Fot. PTWP (Andrzej Wawok)

Transport intermodalny z udziałem kolei wymaga wieloletniego i wieloaspektowego programu wsparcia, aby móc konkurować z transportem drogowym.

W ocenie uczestników rynku, dla przewozów intermodalnych istotne jest stworzenie preferencyjnych zasad dostępu do infrastruktury. Przewozy intermodalne, zakwalifikowane do przewozów towarowych, kierowane są na trasy z niższym priorytetem, co ma niekorzystny wpływ na czas przejazdu. Wprowadzenie podobnych zasad dla pociągów intermodalnych jak i pociągów pasażerskich pozwoliłoby na skrócenie czasu przejazdu oraz zwiększenie atrakcyjności kolejowych przewozów kontenerowych.

Takie są kluczowe wnioski z analizy Urzędu Transportu Kolejowego nt. kolejowych przewozów intermodalnych w Polsce.

Przewozy

W 2015 r. w przewozach intermodalnych przetransportowano 10,39 mln ton ładunków (o 8,2 proc. więcej rdr), a wykonano pracę przewozową 3,72 mld tonokm (+9,3 proc.). Towary przewieziono 1,152 mln TEU (kontener 20. stopowy, o 3,4 proc. więcej rdr).

W 2015 r. przewozy intermodalne miały 4,6 proc. udział w rynku przewozów kolejowych mierzony masą ładunków, tj. o 0,4 pkt. proc. większe niż w 2014 r. W wykonanej pracy kolei, przewozy intermodalne stanowiły 7,3 proc. (wzrost o 0,5 pkt. proc. rok/roku).

UTK podkreśla, że od kilku lat zauważalny jest spadek udziału w rynku głównego gracza - PKP Cargo, na rzecz pozostałych przewoźników. W 2012 r. PKP Cargo miała 71,5 proc. udziału w rynku (mierzonym pracą przewozową), a w 2015 r. - 50,4 proc. Drugie miejsce zajmował Lotos Kolej (23,2 proc.), kolejne - DB Schenker Rail Polska (19 proc.).

Terminale i przepustowość

Polski transport intermodalny wykorzystuje czynnie 31 terminali. Polska dysponuje stosunkowo dużą liczbą terminali kontenerowych na tle krajów europejskich. Średnia gęstość w przeliczeniu na powierzchnię kraju wynosi około 1 terminala na 10 tys. km2. Niemniej jednak w krajach, w których transport intermodalny jest kluczowym sektorem rynku kolejowego, średni ten wskaźnik wynosi 4,2 terminala 10 tys. km2.

Obecnie wiele terminali wymaga rozbudowy i modernizacji. Przewoźnicy wielokrotnie zwracali uwagę na ograniczenia przepustowości dla infrastruktury punktowej. Potrzebna jest rozbudowa układu torowego przy dojeździe do określonego terminalu jak i budowa torów postojowych dla pociągów oczekujących na przeładunek w określonym terminalu.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


59 396 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 320 405 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 638 ofert w bazie

2 773 573 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

    partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP