Drogi ekspresowe S8 oraz S61 Via Baltica, a także S19 Via Carpatia. Do tego liczne inwestycje na drogach samorządowych. Dla firm budowlanych we wschodniej Polsce na pewno nie zabraknie pracy w najbliższych latach.
- W przygotowaniu znajduje droga S19 Via Carpatia, która w realizacji znajdzie się prawdopodobnie po 2020 r. i podtrzyma budowlaną koniunkturę w Polsce Wschodniej.
- Samorządy stawiają na rozwój infrastruktury. Tylko Podlaski Zarząd Dróg Wojewódzkich przeznaczy na budowę lub remonty dróg około miliarda złotych w nadchodzących latach.
- Rozwijająca się sieć komunikacyjna już przyciąga nowych inwestorów do wschodniej Polski.
- Spodziewamy się dużych inwestycji infrastrukturalnych we wschodniej Polsce. Już teraz mocno zaawansowane są prace na odcinkach S8 w stronę Warszawy - powiedział w rozmowie z portalem wnp.pl Leszek Marek Gołąbiecki, prezes spółki Unibep.
Ta giełdowa firma, mająca siedzibę w Bielsku Podlaskim, należy do pierwszej dziesiątki największych generalnych wykonawców w Polsce.
W ostatnich latach Unibep, wyspecjalizowany w budownictwie kubaturowym i modułowym, mocno stawia też na rozwój w drogownictwie. Tej strategii sprzyja duża ilość inwestycji drogowych, realizowanych w regionie, którego wywodzi się firma.
Jak przypomniał Gołąbiecki, kolejną ważną inwestycją będzie budowa drogi ekspresowej S61 Via Baltica - od Ostrowi Mazowieckiej do granicy z Litwą w Budzisku.
- To ogromna w inwestycja w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Na części trasy trwają już prace, na kolejnych są już na etapie przetargów. Ponadto w północno-wschodniej Polsce będzie modernizowana DK 66 - od Zambrowa do granicy z Białorusią w Połowcach - wskazał prezes.
Via Carpatia podtrzyma koniunkturę
W większości w przygotowaniu znajduje się budowa bardzo ważnej dla wschodniej Polski drogi S19 Via Carpatia, która w realizacji znajdzie się prawdopodobnie po 2020 r.- Można powiedzieć, że dla rynku jest to korzystny termin, bo gdyby ta inwestycja ruszała obecnie, wraz z innymi przedsięwzięciami, to mogłoby zabraknąć potencjału wykonawczego do jej realizacji - przyznał Gołąbiecki.
- We wschodniej Polsce problemy z brakiem podwykonawców czy robotników w budownictwie jest obecnie już tak samo widoczny, jak i innych regionach kraju. Tymczasem po 2020 r. Via Carpatia pozwoli podtrzymać koniunkturę w budownictwie infrastrukturalnym we wschodniej Polsce - dodał.
Drogi samorządowe
Prezes podkreślił, że bardzo dużo w infrastrukturę drogową inwestują samorządy. W przypadku samego Białegostoku jest to kwota rzędu kilkaset milionów złotych.- Natomiast Podlaski Zarząd Dróg Wojewódzkich przeznaczy na budowę lub remonty dróg około miliarda złotych. Inwestycje infrastrukturalne dominują w budżetach samorządów Polski Wschodniej na najbliższe lata - zaznaczył Gołąbiecki.
W jego opinii, trwające i planowane inwestycje drogowe już mają wpływ na gospodarkę regionu.
- W białostockiej podstrefie ekonomicznej obserwujemy napływ nowych inwestorów, dla których buduje również Unibep. Rozwój infrastruktury, a za nią gospodarki, powinny zahamować depopulację i przyciągać nowych mieszkańców - stwierdził prezes.
Ekspansja na Wschód
Wschodnia granica Polski to także wschodnia granica Unii Europejskiej. Współpraca gospodarcza Zachodu i Wschodu jest też szansą dla wschodniej Polski.- Jako Unibep już teraz korzystamy z bliskości Białorusi, gdzie dzięki wsparciu finansowemu BGK i ubezpieczeniom KUKE realizujemy kolejne duże kontrakty - powiedział Gołąbiecki.
Podkreślił, że jest to korzystne dla polskiej gospodarki, gdyż Unibep korzysta tam z polskich materiałów i współpracuje z polskimi podwykonawcami.
- Udało nam się ostatnio pozyskać pierwsze zlecenie na rynku ukraińskim, które dotyczy modernizacji drogi w obwodzie lwowskim. Te prace będą finansowane z kredytu udzielonego Ukrainie przez polski rząd - podsumował.
Zobacz więcej: Unibep z drogowym kontraktem na Ukrainie
Infrastruktura i budownictwo znajdą się wśród tematów czwartej edycji Wschodniego Kongresu Gospodarczego, który odbędzie się 27 i 28 września w Białymstoku.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Via Baltica oraz Via Carpatia i wiele innych. Drogowy boom w Polsce Wschodniej