Via Baltica oraz Via Carpatia i wiele innych. Drogowy boom w Polsce Wschodniej

Via Baltica oraz Via Carpatia i wiele innych. Drogowy boom w Polsce Wschodniej
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Drogi ekspresowe S8 oraz S61 Via Baltica, a także S19 Via Carpatia. Do tego liczne inwestycje na drogach samorządowych. Dla firm budowlanych we wschodniej Polsce na pewno nie zabraknie pracy w najbliższych latach.

  • W przygotowaniu znajduje droga S19 Via Carpatia, która w realizacji znajdzie się prawdopodobnie po 2020 r. i podtrzyma budowlaną koniunkturę w Polsce Wschodniej.
  • Samorządy stawiają na rozwój infrastruktury. Tylko Podlaski Zarząd Dróg Wojewódzkich przeznaczy na budowę lub remonty dróg około miliarda złotych w nadchodzących latach.
  • Rozwijająca się sieć komunikacyjna już przyciąga nowych inwestorów do wschodniej Polski.

- Spodziewamy się dużych inwestycji infrastrukturalnych we wschodniej Polsce. Już teraz mocno zaawansowane są prace na odcinkach S8 w stronę Warszawy - powiedział w rozmowie z portalem wnp.pl Leszek Marek Gołąbiecki, prezes spółki Unibep.

Ta giełdowa firma, mająca siedzibę w Bielsku Podlaskim, należy do pierwszej dziesiątki największych generalnych wykonawców w Polsce.

W ostatnich latach Unibep, wyspecjalizowany w budownictwie kubaturowym i modułowym, mocno stawia też na rozwój w drogownictwie. Tej strategii sprzyja duża ilość inwestycji drogowych, realizowanych w regionie, którego wywodzi się firma.


Jak przypomniał Gołąbiecki, kolejną ważną inwestycją będzie budowa drogi ekspresowej S61 Via Baltica - od Ostrowi Mazowieckiej do granicy z Litwą w Budzisku.

- To ogromna w inwestycja w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Na części trasy trwają już prace, na kolejnych są już na etapie przetargów. Ponadto w północno-wschodniej Polsce będzie modernizowana DK 66 - od Zambrowa do granicy z Białorusią w Połowcach - wskazał prezes.

Via Carpatia podtrzyma koniunkturę

W większości w przygotowaniu znajduje się budowa bardzo ważnej dla wschodniej Polski drogi S19 Via Carpatia, która w realizacji znajdzie się prawdopodobnie po 2020 r.

- Można powiedzieć, że dla rynku jest to korzystny termin, bo gdyby ta inwestycja ruszała obecnie, wraz z innymi przedsięwzięciami, to mogłoby zabraknąć potencjału wykonawczego do jej realizacji - przyznał Gołąbiecki.

- We wschodniej Polsce problemy z brakiem podwykonawców czy robotników w budownictwie jest obecnie już tak samo widoczny, jak i innych regionach kraju. Tymczasem po 2020 r. Via Carpatia pozwoli podtrzymać koniunkturę w budownictwie infrastrukturalnym we wschodniej Polsce - dodał.

Drogi samorządowe

Prezes podkreślił, że bardzo dużo w infrastrukturę drogową inwestują samorządy. W przypadku samego Białegostoku jest to kwota rzędu kilkaset milionów złotych.

- Natomiast Podlaski Zarząd Dróg Wojewódzkich przeznaczy na budowę lub remonty dróg około miliarda złotych. Inwestycje infrastrukturalne dominują w budżetach samorządów Polski Wschodniej na najbliższe lata - zaznaczył Gołąbiecki.

W jego opinii, trwające i planowane inwestycje drogowe już mają wpływ na gospodarkę regionu.

- W białostockiej podstrefie ekonomicznej obserwujemy napływ nowych inwestorów, dla których buduje również Unibep. Rozwój infrastruktury, a za nią gospodarki, powinny zahamować depopulację i przyciągać nowych mieszkańców - stwierdził prezes.

Ekspansja na Wschód

Wschodnia granica Polski to także wschodnia granica Unii Europejskiej. Współpraca gospodarcza Zachodu i Wschodu jest też szansą dla wschodniej Polski.

- Jako Unibep już teraz korzystamy z bliskości Białorusi, gdzie dzięki wsparciu finansowemu BGK i ubezpieczeniom KUKE realizujemy kolejne duże kontrakty - powiedział Gołąbiecki.

Podkreślił, że jest to korzystne dla polskiej gospodarki, gdyż Unibep korzysta tam z polskich materiałów i współpracuje z polskimi podwykonawcami.

- Udało nam się ostatnio pozyskać pierwsze zlecenie na rynku ukraińskim, które dotyczy modernizacji drogi w obwodzie lwowskim. Te prace będą finansowane z kredytu udzielonego Ukrainie przez polski rząd - podsumował.

Zobacz więcej: Unibep z drogowym kontraktem na Ukrainie

Infrastruktura i budownictwo znajdą się wśród tematów czwartej edycji Wschodniego Kongresu Gospodarczego, który odbędzie się 27 i 28 września w Białymstoku.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

SPÓŁKI

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Via Baltica oraz Via Carpatia i wiele innych. Drogowy boom w Polsce Wschodniej

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!