PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

W 2008 roku Polacy złożyli tylko około 300 skarg na opóźnione pociągi

Autor: Rynek Kolejowy, Głos Wielkopolski
23-02-2009 11:43

W tym roku będzie ich znacznie więcej, bo PKP odpowiadają za podróżnych tak, jak mówią o tym przepisy kodeksu cywilnego. Jeszcze łatwiej będzie nam po 3 grudnia 2009 roku.

Wtedy wchodzą w życie przepisy zatwierdzone przez Parlament Europejski. Odszkodowania będą się nam należały automatycznie - informuje "Rynek Kolejowy" za "Głosem Wielkopolskim".
Dlaczego Polacy zgłaszają tak mało wniosków o rekompensatę za opóźnione pociągi? Do tej pory to pasażer musiał udowodnić winę i rażące niedbalstwo przewoźnika. Grudniowy wyrok Trybunału Konstytucyjnego sprawił, że teraz to przewoźnik musi wykazać, że szkody pasażera, nie wynikły z jego zaniedbań. PKP odpowiadają teraz zgodnie z kodeksem cywilnym.

Kupienie biletu przez pasażera jest jednoznaczne z zawarciem umowy z PKP, a rozkład jazdy stanowi jej warunki. Przewoźnik w przypadku opóźnień musi naprawić szkodę, nawet gdy spóźnienie jest przypadkowe. Aby uchronić się przed wypłatą odszkodowania, PKP będą musiały uprzedzić podróżnych o możliwości powstania kłopotów komunikacyjnych, jak i zapewnić im inny transport.

– Ten przepis wziął stronę pasażerów. W grę wchodzić może nawet zwrot całej ceny biletu. Przy odpowiednio dużej skali opóźnienia pociągu, która uniemożliwia kontynuowanie podróży, przewoźnik powinien zapewnić poszkodowanym pasażerom posiłek, a nawet nocleg w hotelu – podkreśla Marcin Kamola z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Przepis sprzyja pasażerom, którzy na przykład tydzień temu ucierpieli z powodu uszkodzenia światłowodu w poznańskim węźle kolejowym albo którzy w grudniu nie dotarli na czas z powodu strajku kolejarzy.

– Jeśli ktoś na przykład spóźnił się na samolot, może liczyć na zwrot kosztów biletu lotniczego – zapewnia Michał Wrzosek, rzecznik Grupy PKP.

Od 3 grudnia tego roku pasażerowie będą mieli kolejny oręż w walce z przewoźnikiem. Od tego dnia obowiązywać będą przepisy, jakie zatwierdził Parlament Europejski. Dotyczą one zarówno przewozów międzynarodowych, jak i krajowych.

Pasażer automatycznie otrzyma rekompensatę w wysokości 25 procent w przypadku opóźnienia pociągu o 60 minut lub więcej oraz 50 procent, gdy spóźnienie przekracza dwie godziny. Często się zdarza, że te przepisy stosowane są również obecnie, gdy pasażerowie składają skargi. W ubiegłym roku zdecydowana większość z 300 skarg została rozpatrzona po myśli pasażerów.

O odszkodowania starają się nie tylko pasażerowie, ale i samorządy, które dotują przewozy regionalne. W 2008 roku samorząd wojewódzki w Wielkopolsce dał na kolej ponad 72 miliony złotych. Umowa gwarantuje kary za opóźnienia i niezrealizowane przewozy. Miesięcznie kolej płaci z tego tytułu od 15 do 20 tysięcy złotych. Urząd Marszałkowski ma również plany, by kolej obniżała ceny biletów na przykład na remontowanych odcinkach. Na razie takie rozwiązania w Polsce stosują tylko Koleje Mazowieckie.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 864 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

798 535 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP