PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

W 2014 r. pociągi będą mogły pędzić 200 km/h po CMK

Autor: PAP
28-11-2013 16:10
W 2014 r. pociągi będą mogły pędzić 200 km/h po CMK
fot. PTWP

W 2014 r. prędkość pociągów na Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK) ma być zwiększona z obecnych 160 km/h do 200 km/h. Będzie to możliwe dzięki otrzymaniu przez zarządcę kolejowej infrastruktury zezwoleń Urzędu Transportu Kolejowego dla systemu kontroli jazdy ETCS.

Poinformowali o tym podczas czwartkowej konferencji prasowej w Katowicach przedstawiciele zarządzającej torami spółki PKP Polskie Linie Kolejowe i wykonawcy systemu ETCS na CMK, koncern Thales.
Prace nad montażem i certyfikacją systemu na CMK, czyli linii łączącej Grodzisk Mazowiecki (w pobliżu Warszawy) z Zawierciem (w pobliżu aglomeracji katowickiej), trwały od sierpnia 2009 r. Prezes UTK wydał stosowne zezwolenia 21 listopada br. Tym samym, liczący 223,6 km odcinek CMK stał się pierwszą linią w Polsce wyposażoną w zunifikowany w skali Europy system przekazywania informacji do kabiny maszynisty, umożliwiający np. automatyczne przyhamowanie pociągu.

Polskie przepisy zabraniają jazdy bez ETCS z prędkością powyżej 160 km/h. Ponieważ parametry CMK praktycznie już teraz pozwalają tam na szybszą jazdę, dotąd obowiązujący limit wynikał przede wszystkim z braku tego systemu. Po pełnym wdrożeniu ETCS w ciągu przyszłego roku, od kolejnego rozkładu jazdy w grudniu 2014 r., korzystające z systemu pociągi, mają już rozkładowo kursować CMK z prędkością do 200 km/h.

Jak mówił w czwartek Adam Szymankiewicz, który odpowiada za wdrażanie nowych rozwiązań w PKP PLK, zezwolenia UTK pozwalają na razie na eksploatację ETCS na odcinku z Grodziska do Olszamowic (mniej więcej w połowie CMK) z prędkością do 160 km/h, a z Olszamowic do Zawiercia - do 200 km/h. Spółka spodziewa się podwyższenia limitu na pierwszym odcinku do 200 km/h - po uzupełnieniu części infrastrukturty i m.in. likwidacji ostatnich jednopoziomowych przejazdów drogowych przez tory.

Aby system ETCS mógł działać, niezbędne jest wyposażenie w jego elementy lokomotyw lub składów zespolonych. Urządzenia ETCS będą miały m.in. zamówione przez PKP Intercity składy Pendolino (o prędkości konstrukcyjnej 250 km/h). Ten sam przewoźnik montuje go też w swoich lokomotywach EU44 produkcji Siemensa, noszących polski przydomek "Husarz" (o prędkości konstrukcyjnej 230 km/h).

Szef biura prasowego PKP PLK Maciej Dutkiewicz akcentował, że spółka zamierza podwyższać prędkość na CMK ostrożnie i stopniowo - zbierając doświadczenia z kursowania pociągów najpierw przy limicie 200 km/h, a potem ewentualnie większym. Przedstawiciel Thalesa Wojciech Grzelak wskazał, że to polityka sprawdzona i stosowana powszechnie w Europie Zachodniej.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


42 891 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

761 911 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP