XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

W 2015 roku zniknie krajowa sieć kolejowa?

W 2015 roku zniknie krajowa sieć kolejowa?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Brakuje pieniędzy na utrzymanie lokalnych i regionalnych połączeń. Potrzeba na to przynajmniej 1,5 mld złotych rocznie.

Polska przeznacza za mało pieniędzy na utrzymanie linii kolejowych. Inwestujemy miliardy złotych w modernizację szyn, ale tylko na wybranych odcinkach będących w TENT, czyli transeuropejskiej sieci transportowej. Lokalne i regionalne trasy są zaniedbane i jeśli nic się nie zmieni, z czasem przestaną istnieć - alarmuje "Parkiet".

Eksperci alarmują, że proces degradacji szyn nie został zatrzymany. - Rocznie wydajemy około 500 mln zł na utrzymanie linii kolejowych. Aby powstrzymać dalszą ich dewastację, powinniśmy przeznaczać na ten cel przynajmniej 1,5 mld zł - uważa Adrian Furgalski, ekspert Zespołu Doradców Gospodarczych "Tor". Dodaje, że analiza przygotowana na użytek PKP wskazuje, że jeśli nakłady na utrzymanie infrastruktury kolejowej pozostaną na obecnym poziomie, to w 2015 r. w Polsce będzie 7-8 międzynarodowych linii kolejowych i nic więcej.

- Modernizację szyn zaniedbywano przez wiele lat, bo brakowało na to pieniędzy. Skala zapóźnień jest ogromna - uważa Teresa Zwiernik, wiceprezes PKP Polskie Linie Kolejowe. Dodaje, że teraz dzięki unijnym dotacjom sytuacja powinna się zmienić. - Pasażerowie już niebawem zauważą znaczną poprawę. Czas przejazdu łącznie na wszystkich trasach skróci się o 700 minut - mówi Zwiernik.

- Jeszcze w tym roku ogłosimy przetargi na modernizację linii E65 Warszawa-Gdynia, E 59 Wrocław-granica państwa oraz odcinka łączącego lotnisko Okęcie z centrum miasta - informuje Zwiernik. Jej zdaniem, wszystkie te inwestycje pochłoną ponad 3 mld zł - czytamy w "Parkiecie".

W ubiegłym tygodniu PKP PLK oficjalnie otworzyły wyremontowany fragment linii Skierniewice-Koluszki, na trasie Warszawa-Łódź, dzięki któremu czas podróży ze stolicy do "ziemi obiecanej" skrócił się z blisko 2 godzin do 88 minut. Po zakończeniu całego projektu w 2012 r. podróż ma zająć 65 minut.

Rozpoczęte i planowane na lata 2007-2015 inwestycje mają sprawić, że pociągi pasażerskie osiągną prędkość od 160 do 200 km/h, ale tylko na wybranych odcinkach. Na szybką kolej z prawdziwego zdarzenia będziemy musieli zaczekać znacznie dłużej. W Europie sieć pociągów dużej prędkości (poruszających się z prędkością powyżej 200 km/h) istnieje od 20 lat. W Polsce takimi pociągami pojedziemy najwcześniej w 2020 r. Planowana linia Y ma połączyć Warszawę, Poznań, Wrocław i Łódź. Polskie Koleje Państwowe liczą, że po uruchomieniu połączenia będą mogły skutecznie konkurować z transportem lotniczym i samochodowym.

Większość inwestycji związanych z modernizacją linii kolejowych będzie finansowana dzięki funduszom europejskim. Projekty transportowe realizowane w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w latach 2007-2013 warte są prawie 94 mld zł, z czego Bruksela sfinansuje wydatki w wysokości niemal 60 mld zł. Polskie Linie Kolejowe na przebudowę głównych linii kolejowych w sieci TENT powinny dostać około 21 mld zł - pisze "Parkiet".
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: W 2015 roku zniknie krajowa sieć kolejowa?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!