XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

W 2016 r. powstanie w Gdańsku drugi morski terminal kontenerowy

W 2016 r. powstanie w Gdańsku drugi morski terminal kontenerowy
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W 2016 r. powstanie w Gdańsku drugi morski terminal kontenerowy. Inwestycja ma wartość ok. 1 mld zł. Umowę ws. wydzierżawienia 27 hektarów pod budowę terminalu podpisały we wtorek w Gdańsku władze spółki DCT Gdańsk i Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

"Jesteśmy na ścieżce odbudowywania hanzeatyckiej potęgi Gdańska, w którym handel będzie kwitł jak przed wiekami" - powiedział po podpisaniu dokumentu dyrektor DCT Gdańsk ds. strategii i rozwoju Adam Żołnowski.

Dzięki rozbudowie zdolność przeładunkowa terminalu morskiego w Gdańsku może wzrosnąć do 4 mln TEU (TEU to pojemność standardowego kontenera - PAP). W ubiegłym roku Terminal DCT w Gdańsku przeładował prawie 900 tys. TEU, w tym roku wielkość przeładunku ma osiągnąć ponad milion TEU.

Inwestycja umożliwi też wpływanie do portu w Gdańsku największych statków, mających 400 m długości i ponad 70 m wysokości, które mogą przewozić 18 tys. TEU.

Według ministra skarbu państwa Mikołaja Budzanowskiego rozbudowa terminalu "nie tylko uczyni z gdańskiego portu jeden z największych hubów kontenerowych w Europie, ale także zapewni obsługę przeładunkową dla Polski i regionu na najbliższe 30 lat".

"Ten wart około miliarda złotych projekt DCT S.A. to dobry przykład współpracy sektora prywatnego, który dostrzegł w polskich portach potencjał do inwestowania z sektorem państwowym, który z kolei konsekwentnie dążył do realizacji ekonomicznie uzasadnionej i korzystnej z punktu widzenia rozwoju infrastruktury kraju inwestycji" - ocenił Budzanowski w wypowiedzi przekazanej przez biuro prasowe resortu skarbu.

Nowy terminal będzie inny niż obecnie działający - nie będzie budowany w formie pirsu wychodzącego w morze, ale powstanie wzdłuż plaży. Takie rozwiązanie pozwoli na obniżenie kosztów inwestycji oraz da możliwość skorzystania z istniejącej infrastruktury portowej np. falochronu. Nowy terminal będzie usytuowany między pirsem rudowym a istniejącym już terminalem DCT.

Inwestorem jest DCT, spółka zarejestrowana w Polsce, która w większości należy do Global Infrastructure Fund II, funduszu zarządzanego przez Macquarie Group of Companies, z siedzibą główną w Australii.

Budowa pierwszego terminalu DCT w Gdańsku rozpoczęła się w październiku 2005 r., a pierwszy statek zawinął tu w czerwcu 2007 r.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: W 2016 r. powstanie w Gdańsku drugi morski terminal kontenerowy

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!