Jeszcze w tym roku może się rozpocząć budowa nabrzeża Północnego w porcie morskim w Gdańsku; byłaby to pierwsza od lat 70. inwestycja w nowe nabrzeża – powiedział wiceprezes portu Marcin Osowski. Szacowane na ok. 200 mln zł koszty inwestycji mają być pokryte ze środków własnych.
"Planujemy przekazać wykonawcy plac budowy w IV kwartale bieżącego roku" - dodał.
Wiceprezes przyznał, że jeszcze na początku roku budowa nabrzeża Północnego nie była brana pod uwagę do realizacji przed 2020 rokiem. "Mamy gotowy projekt i jest to ważna, pierwsza od lat 70. inwestycja w nowe nabrzeża" - tłumaczył. Jak powiedział, "jak najszybsza budowa tego nabrzeża jest dla portu priorytetem, (…) bo port dynamicznie się rozwija".
Według projektu nabrzeże ma być uniwersalne i może być wykorzystywane do rozładunku różnego typu ładunków. Osowski powiedział, że zarząd planuje, aby nabrzeże funkcjonowało jako terminal ro-ro lub terminal pasażerski.
Koszt budowy szacowany jest na ok. 200 mln zł. Pieniądze mają pochodzić z własnych funduszy portu. "Zarząd z uwagi na rangę nowej infrastruktury (…) podjął decyzję o przesunięciu środków i budowie z własnych funduszy, żeby jak najszybciej nabrzeże powstało" - mówił.
Zaznaczył, że "jeśli pojawi się zewnętrzny partner czy możliwość otrzymania dofinansowania, to port skorzysta z takiej możliwości".
Osowski powiedział, że nabrzeże Północne będzie pierwszym elementem planowanego Portu Centralnego w porcie. "Chociaż nabrzeże nie będzie lokalizacyjnie bezpośrednio powiązane z Portem Centralnym" - dodał.
Koncepcja budowy Portu Centralnego uwzględniono w "Strategii rozwoju Portu Gdańsk do roku 2027". Zwrócił uwagę, że nazwa Port Centralny nie wynika z tego, że to centralna inwestycja Polski, ale ze względu na lokalizację planowanej inwestycji na terenie portu w Gdańsku. Ma powstać między ujściem kanału portowego a Naftoportem.
Plany przewidują, że faza dokumentacyjna Portu Centralnego rozpocznie się najwcześniej w 2019 roku, natomiast realizacja projektu - po roku 2020. Zakłada się budowę terminali: drobnicowego, pasażerskiego oraz bazy przeładunku kontenerów. Koszt inwestycji ZMPG szacuje na około 6-9 mld zł.
W ubiegłym roku w gdańskim porcie przeładowano 37,3 mln ton towarów, to o prawie 4 proc. więcej niż w roku 2015. Po raz pierwszy port znalazł się na szóstym miejscu wśród portów na Bałtyku pod względem wielkości przeładunków.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: W 2017 r. może ruszyć budowa nowego nabrzeża w Porcie Gdańsk