XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

W 2017 r. PKP PLK rozpocznie modernizację odcinka Sadowne-Czyżew w ramach Rail Baltica

W 2017 r. PKP PLK rozpocznie modernizację odcinka Sadowne-Czyżew w ramach Rail Baltica
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Wiosną 2017 r. powinna się rozpocząć modernizacja 35-km odcinka Sadowne-Czyżew linii kolejowej Warszawa-Białystok, fragmentu międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica - poinformowali we wtorek w Białymstoku przedstawiciele PKP SA. W grudniu planowane jest wyłonienie wykonawcy tej inwestycji.

Trwa drugi etap tego przetargu, są wydane cztery pozwolenia na realizację tej inwestycji, brakuje jeszcze jednego - poinformował na konferencji prasowej zastępca dyrektora regionu centralnego PKP Polskich Linii Kolejowych SA Krzysztof Pietras.

Międzynarodowa trasa kolejowa E75 Rail Baltica jest częścią pierwszego transeuropejskiego korytarza transportowego z Berlina do Helsinek przez Warszawę, Kowno, Rygę i Tallin. "To jedyne połączenie kolejowe łączące kraje nadbałtyckie z Polską" - mówił Pietras. Od Warszawy linia ta biegnie przez Białystok, Ełk, Suwałki do granicy z Litwą w Trakiszkach. W Polsce to łącznie 341 km.

Zbliża się do końca modernizacja odcinka Rail Batlica Warszawa Rembertów-Sadowne - poinformował Krzysztof Pietras. Trwają przygotowania do modernizacji kolejnego odcinka Sadowne-Czyżew (35 km). Gotowa jest dokumentacja dla tej inwestycji, brakuje jednego pozwolenia na budowę (ma być w grudniu), w grudniu ma być także rozstrzygnięty przetarg na wykonawcę tej przebudowy. Pietras poinformował, że wierzy w to, że "do marca, kwietnia" 2017 r. uda się podpisać umowę z wykonawcą tej inwestycji i zaczną się prace w terenie.

Kolejny planowany odcinek do przebudowy to Czyżew-Białystok (71 km). We wrześniu 2016 r. podpisano umowę na projekt tego odcinka, trwają prace, projekt ma być gotowy w połowie 2018 r. PLK planuje w 2018 r. wyłonić wykonawcę tej inwestycji tak, by przebudowa zaczęła się w drugiej połowie 2018 r. - poinformował Krzysztof Pietras.

Podkreślił, że głównym efektem modernizacji ma być znaczne skrócenie czasu przejazdu pociągów na trasie Warszawa-Białystok (z obecnych dwóch i pół godziny do 90 minut), bo pociągi pasażerskie będą mogły po zmodernizowanych torach jeździć z prędkością 160 km/h, a towarowe 120 km/h. Ma być też bezpieczniej, będą bowiem przebudowane wszystkie przejazdy, skrzyżowania.

Zanim zaczną się prace na Rail Baltica, muszą być zmodernizowane tzw. linie zapasowe, które przejmą ruch na czas głównych modernizacji. Chodzi o linie w woj. mazowieckim i podlaskim Ostrołęka-Śniadowo-Łapy (88 km), Białystok-Czeremcha (75 km z wyłączeniem stacji Bielsk Podlaski) i Czeremcha-Siedlce (90 km). Łącznie te modernizacje w obu województwach mają kosztować 185 mln zł (w Podlaskiem) i 65 mln zł na fragmentach mazowieckich. Pieniądze pochodzą z UE z programu CEF (Connecting Europe Facility - Łącząc Europę).

Prace na odcinku Sadowne-Czyżew mają kosztować ok. 1 mld zł (z czego 80 proc. z CEF), a na odcinku Czyżew-Białystok ok. 1,3 mld zł (z CEF pochodzi 85 proc.) Trwają starania o pieniądze na północny odcinek Rail Batlica od Białegostoku do granicy z Litwą. Wniosek ma być składany do trzeciego naboru w CEF. Plan zakłada, by ten odcinek był zrealizowany do 2023 r.

PKP PLK z CEF otrzymało łącznie 13 mld zł na 17 projektów kolejowych w całej Polsce. Ma to pozwolić zmodernizować łącznie ok. 1,1 tys. km linii kolejowych w 10 województwach.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: W 2017 r. PKP PLK rozpocznie modernizację odcinka Sadowne-Czyżew w ramach Rail Baltica

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!