W branży lotniczej czas na żniwa

W branży lotniczej czas na żniwa
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Kryzys na rynku lotniczym powoduje coraz częściej, że duże linie lotnicze łykają mniejsze. Udziały w Brussels Airlines właśnie kupiła Lufthansa, krążą plotki, że Niemcy przejmą też skandynawski SAS. Na sprzedaż jest Austrian Airlines i Alitalia.

Linie lotnicze, szczególnie te mniejsze, mocno ucierpiały przez wysokie ceny paliwa lotniczego. Teraz co prawda paliwo tanieje - od początku sierpnia cena spadła o blisko 8 proc. - ale to już nie uratuje finansów przewoźników - pisze "Gazeta Wyborcza".

- Średnia cena paliwa w zeszłym roku sięgała 73 dol. za baryłkę, w tym będzie to około 113 dol. Linie lotnicze stracą nawet 5,2 mld dol. - mówi "Gazecie" Brian Pearce, główny ekonomista Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA).

Linie lotnicze próbują się ratować: tną nierentowne połączenia, zwalniają pracowników, pozbywają się niepotrzebnych samolotów, podwyższają też ceny biletów lotniczych.

Ale dla niektórych przewoźników jest już za późno na ratunek. Od początku roku kilkadziesiąt linii lotniczych poszło z torbami - ostatnio hiszpańska czarterowa Futura czy należąca do brytyjskiego touroperatora XL Airlines. Prezes British Airways Willy Walsh ostrzega: do końca roku może zbankrutować jeszcze około 30 europejskich przewoźników.

Na kryzysie w całej branży zyskują jedynie najpotężniejsi, którzy wykorzystują okazje do połknięcia słabszych konkurentów. Fuzje i przejęcie są o tyle łatwiejsze - tłumaczy Pearce - że w Europie przepisy są bardziej liberalne niż w innych częściach świata.

Szczególnie drapieżna jest niemiecka Lufthansa. W poniedziałek ogłosiła, że za 65 mln euro kupiła 45 proc. udziałów w SN Airholding, który jest właścicielem linii Brussels Airlines. Niemiecki przewoźnik może dokupić resztę udziałów w 2011 r. za cenę nie wyższą niż 250 mln euro. Od kilku dni krążą też pogłoski, jakoby Lufthansa planowała przejęcie skandynawskich linii SAS. Inwestora szuka również Austrian Airlines - czytamy w "Gazecie Wyborczej".

Do kupienia jest także będąca w fatalnej sytuacji włoska Alitalia.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: W branży lotniczej czas na żniwa

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!