XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

W Chinach zwodowano statki dla PŻM

W Chinach zwodowano statki dla PŻM
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W stoczni Xingang w Tianjin w Chinach zwodowano kolejną jednostkę Polskiej Żeglugi Morskiej (PŻM) - m/s "Mazowsze" - poinformował doradca dyrektora naczelnego PŻM Krzysztof Gogol.

Dostawa statku o nośności 38 tys. dwt jest planowana na 22 marca br., wtedy także nastąpi chrzest masowca. Również w tej samej stoczni położono stępkę pod kolejną jednostkę - m/s "Orawa" - dodał Gogol.

Matką chrzestną "Mazowsza" zostanie rodowita warszawianka kpt. ż. w. Danuta Barcikowska, obecnie mieszkanka Szczecina. Barcikowska jest jedną z trzech kobiet we flocie PŻM, posiadających dyplom kapitana żeglugi wielkiej, jednak jako jedyna pełni funkcję kapitana. Zaraz po ochrzczeniu statku zostanie też jego pierwszym dowódcą w dziewiczym rejsie.

"Mazowsze" to już dziewiąty statek zbudowany w stoczni Xingang dla PŻM. W ubiegłym roku armator odebrał bliźniacze jednostki: m/s "Podlasie", m/s "Pomorze", m/s "Roztocze" oraz m/s "Kaszuby".

W tym roku stocznia wykona łącznie dla armatora 6 masowców z tej serii. Cała seria statków o tej samej nośności ze stoczni Xingang będzie liczyć 10 jednostek, a z odebranymi w 2005 roku - 14. Na 2009 rok zaplanowano wejście do eksploatacji również trzech "jeziorowców" o nośności 30 tys. dwt każdy, z chińskiej stoczni Mingde. Ich serię rozpocznie w czerwcu m/s "Miedwie".

PŻM odmładza swoją flotę. W latach 2008-2013 odbierze z kilku chińskich stoczni, stoczni w Japonii i Stoczni Szczecińskiej Nowa łącznie 36 jednostek.

30 z nich będzie budowanych w Chinach, cztery w Japonii, a dwie w Szczecinie. Będą to 34 masowce i dwa promy. Promy mają być zbudowane w Polsce, a masowce - na Dalekim Wschodzie. Wartość tych zamówień to ponad miliard USD.

Część starej floty zostanie wycofana; docelowo armator chce dysponować w 2015 roku ok. 80 jednostkami.

Flotę PŻM - największego polskiego armatora - stanowi ponad 70 jednostek o łącznej nośności ponad 2 mln dwt. Przeważają masowce, ale jest też kilka promów zarządzanych przez spółkę Unity Line, należącą do PŻM. Firma zatrudnia ok. 3 tys. osób; ponad 2,3 tys. pracuje na morzu.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: W Chinach zwodowano statki dla PŻM

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!