Zbudowany kosztem ok. 10 mln euro terminal przeładunkowy, zdolny docelowo do obsługi nawet 100 tys. kontenerów rocznie, uruchomiono w środę w Dąbrowie Górniczej (Śląskie). Będą tam przeładowywane głównie kontenery z i do portu w Hamburgu.
Według uczestniczącego w otwarciu terminalu wiceministra infrastruktury, Juliusza Engelhardta, otwarcie kolejnego już w ostatnim czasie w Polsce terminalu do obsługi przewozów intermodalnych (kontenerowych) potwierdza duży potencjał wzrostowy dla tego typu przewozów w Polsce.
"Udział przewozów intermodalnych w towarowych przewozach kolejowych w Polsce jest dziś na poziomie ok. 3 proc. To niewiele w porównaniu do krajów Europy Zachodniej, gdzie ten wskaźnik kształtuje się na poziomie 13-15 proc. Widać, że także pod tym względem polska gospodarka upodabnia się do gospodarek zachodnich. Ten kierunek rozwojowy jest jak najbardziej właściwy" - ocenił wiceminister.
Engelhardt przypomniał, że w ramach unijnego programu operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko" na wsparcie projektów rozwijających system przewozów intermodalnych przeznaczono 111 mln euro. "To dość duża kwota, w ramach której są wspierane zarówno projekty terminalowe, jak i taborowe" - wyjaśnił wiceminister, podkreślając, że rozwój transportu intermodalnego jest też korzystny dla środowiska - więcej kontenerów na kolei oznacza mniej tirów z naczepami na drogach.
Prezes firmy Polzug Intermodal, Walter Schulze-Freyberg, przypomniał, że firma ma już terminale przeładunkowe w Polsce - w okolicach Warszawy, Wrocławia i Poznania. Wkrótce w Poznaniu uruchomiony będzie tzw. hub - centrum, z którego kontenery będą rozwożone do innych terminali. "Wówczas będziemy mogli rozszerzyć naszą działalność w Polsce. Naszym celem jest stworzenie stałych połączeń kolejowych, regularnie kursujących pomiędzy portem w Hamburgu i terminalami w Polsce" - zadeklarował Schulze-Freyberg.
Terminal w Dąbrowie Górniczej wpisuje się także w strategię największego polskiego przewoźnika - PKP Cargo, jednego z udziałowców Polzugu. "Ta firma jest dla nas istotna z punktu widzenia sprawnego przewożenia towarów pomiędzy Hamburgiem a Polską" - podkreślił prezes PKP Cargo, Wojciech Balczun.
Jego zdaniem, w Polsce sieć terminali kontenerowych jest wciąż niewystarczająca; udział w takiej sieci, właściwe zasady współpracy terminali oraz dobrą organizację przewozów intermodalnych na terenie Polski prezes wymienił wśród istotnych elementów strategii spółki w tym zakresie.
"Ten terminal jest jednym z elementów naszej strategii. Jesteśmy także bardzo zaawansowani w zakresie kapitałowego wejścia w Euroterminal w Sławkowie, ponadto jesteśmy właścicielami terminala w Gliwicach. Najważniejszą rzeczą będzie zbudowanie właściwego pozycjonowania tych terminali, żeby nie wystąpił efekt kanibalizacji, ale by terminale się wzajemnie uzupełniały" - podkreślił Balczun.
Dąbrowski terminal znajduje się w sąsiedztwie Euroterminalu w Sławkowie, gdzie kończy się szeroki tor kolejowy, łączy Polskę ze Wschodem. Daje to szansę na współpracę obu terminali w tym zakresie. Wiceminister Engelhardt nie widzi zagrożeń, związanych z konkurencją między tymi obiektami.
"Pewna konkurencja będzie, ale trzeba patrzeć na nią pod kątem rozwoju rynku (). Potencjał w Polsce jest olbrzymi i wzrostowy, będzie miejsce dla wszystkich. Konkurencja jedynie może przyczynić się do racjonalizacji kosztów i obniżki kosztów obsługi transportowej dla klienta" - uważa wiceminister.
Dąbrowski terminal powstał w 10 miesięcy. Jego powierzchnia to 225 tys. m kw., z czego połowa z przeznaczeniem na działalność terminalu kontenerowego (przeładunki i składowanie), a pozostała część na podnajem. Pracę znalazło na razie 25 osób, kilka ma być jeszcze przyjętych.
Zaletą obiektu jest długość torów - każdy o długości 625 m, co pozwala na wprowadzenie tam całych pociągów, bez potrzeby ich dzielenia. Dzięki temu odprawy pociągów mają być szybsze i tańsze. Terminal ma codzienne połączenia kolejowe z portami morza północnego w Hamburgu, Bremerhaven i Rotterdamie.
Polzug Intermodal od roku 1991 r. jest operatorem własnych pociągów kontenerowych kursujących pomiędzy portami morza północnego oraz terminalami w Polsce i Europie wschodniej. HHLA Intermodal oferuje sieć przewozów szynowych i drogowych, łączącą niemieckie porty morskie z zapleczem lądowym Europy. Dominują przewozy do Europy Środkowej i Wschodniej.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: W Dąbrowie Górniczej ruszył terminal przeładunkowy za 10 mln euro