W Dąbrowie Górniczej ruszył terminal przeładunkowy za 10 mln euro

W Dąbrowie Górniczej ruszył terminal przeładunkowy za 10 mln euro
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Zbudowany kosztem ok. 10 mln euro terminal przeładunkowy, zdolny docelowo do obsługi nawet 100 tys. kontenerów rocznie, uruchomiono w środę w Dąbrowie Górniczej (Śląskie). Będą tam przeładowywane głównie kontenery z i do portu w Hamburgu.

Terminal zbudowała niemiecka spółka z grupy Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA), a jego najemcą i operatorem będzie niemiecko-polska firma Polzug, gdzie po jednej trzeciej udziałów mają PKP Cargo, HHLA i DB Mobility Logistics z grupy niemieckich kolei.

Według uczestniczącego w otwarciu terminalu wiceministra infrastruktury, Juliusza Engelhardta, otwarcie kolejnego już w ostatnim czasie w Polsce terminalu do obsługi przewozów intermodalnych (kontenerowych) potwierdza duży potencjał wzrostowy dla tego typu przewozów w Polsce.

"Udział przewozów intermodalnych w towarowych przewozach kolejowych w Polsce jest dziś na poziomie ok. 3 proc. To niewiele w porównaniu do krajów Europy Zachodniej, gdzie ten wskaźnik kształtuje się na poziomie 13-15 proc. Widać, że także pod tym względem polska gospodarka upodabnia się do gospodarek zachodnich. Ten kierunek rozwojowy jest jak najbardziej właściwy" - ocenił wiceminister.

Engelhardt przypomniał, że w ramach unijnego programu operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko" na wsparcie projektów rozwijających system przewozów intermodalnych przeznaczono 111 mln euro. "To dość duża kwota, w ramach której są wspierane zarówno projekty terminalowe, jak i taborowe" - wyjaśnił wiceminister, podkreślając, że rozwój transportu intermodalnego jest też korzystny dla środowiska - więcej kontenerów na kolei oznacza mniej tirów z naczepami na drogach.

Prezes firmy Polzug Intermodal, Walter Schulze-Freyberg, przypomniał, że firma ma już terminale przeładunkowe w Polsce - w okolicach Warszawy, Wrocławia i Poznania. Wkrótce w Poznaniu uruchomiony będzie tzw. hub - centrum, z którego kontenery będą rozwożone do innych terminali. "Wówczas będziemy mogli rozszerzyć naszą działalność w Polsce. Naszym celem jest stworzenie stałych połączeń kolejowych, regularnie kursujących pomiędzy portem w Hamburgu i terminalami w Polsce" - zadeklarował Schulze-Freyberg.

Terminal w Dąbrowie Górniczej wpisuje się także w strategię największego polskiego przewoźnika - PKP Cargo, jednego z udziałowców Polzugu. "Ta firma jest dla nas istotna z punktu widzenia sprawnego przewożenia towarów pomiędzy Hamburgiem a Polską" - podkreślił prezes PKP Cargo, Wojciech Balczun.

Jego zdaniem, w Polsce sieć terminali kontenerowych jest wciąż niewystarczająca; udział w takiej sieci, właściwe zasady współpracy terminali oraz dobrą organizację przewozów intermodalnych na terenie Polski prezes wymienił wśród istotnych elementów strategii spółki w tym zakresie.

"Ten terminal jest jednym z elementów naszej strategii. Jesteśmy także bardzo zaawansowani w zakresie kapitałowego wejścia w Euroterminal w Sławkowie, ponadto jesteśmy właścicielami terminala w Gliwicach. Najważniejszą rzeczą będzie zbudowanie właściwego pozycjonowania tych terminali, żeby nie wystąpił efekt kanibalizacji, ale by terminale się wzajemnie uzupełniały" - podkreślił Balczun.

Dąbrowski terminal znajduje się w sąsiedztwie Euroterminalu w Sławkowie, gdzie kończy się szeroki tor kolejowy, łączy Polskę ze Wschodem. Daje to szansę na współpracę obu terminali w tym zakresie. Wiceminister Engelhardt nie widzi zagrożeń, związanych z konkurencją między tymi obiektami.

"Pewna konkurencja będzie, ale trzeba patrzeć na nią pod kątem rozwoju rynku (). Potencjał w Polsce jest olbrzymi i wzrostowy, będzie miejsce dla wszystkich. Konkurencja jedynie może przyczynić się do racjonalizacji kosztów i obniżki kosztów obsługi transportowej dla klienta" - uważa wiceminister.

Dąbrowski terminal powstał w 10 miesięcy. Jego powierzchnia to 225 tys. m kw., z czego połowa z przeznaczeniem na działalność terminalu kontenerowego (przeładunki i składowanie), a pozostała część na podnajem. Pracę znalazło na razie 25 osób, kilka ma być jeszcze przyjętych.

Zaletą obiektu jest długość torów - każdy o długości 625 m, co pozwala na wprowadzenie tam całych pociągów, bez potrzeby ich dzielenia. Dzięki temu odprawy pociągów mają być szybsze i tańsze. Terminal ma codzienne połączenia kolejowe z portami morza północnego w Hamburgu, Bremerhaven i Rotterdamie.

Polzug Intermodal od roku 1991 r. jest operatorem własnych pociągów kontenerowych kursujących pomiędzy portami morza północnego oraz terminalami w Polsce i Europie wschodniej. HHLA Intermodal oferuje sieć przewozów szynowych i drogowych, łączącą niemieckie porty morskie z zapleczem lądowym Europy. Dominują przewozy do Europy Środkowej i Wschodniej.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: W Dąbrowie Górniczej ruszył terminal przeładunkowy za 10 mln euro

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!