Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

W Gdańsku zbudowano prom na energię elektryczną

Autor: PAP
05-04-2014 11:40 |  aktualizacja: 05-04-2014 12:15

Unikatowy w skali światowej prom napędzany wyłącznie energią elektryczną zwodowany zostanie w poniedziałek w stoczni Aluship Technology w Gdańsku. Katamaran został zbudowany dla armatora z Norwegii.

"Są wprawdzie jednostki wykorzystujące energię elektryczną, ale jest to napęd o charakterze hybrydowym, z silnikami diesla, tak jak w samochodach. W przypadku tego promu posiada on cały zestaw akumulatorów, które są ładowane na lądzie i statek całą podróż odbywa napędzany wyłącznie silnikami elektrycznymi. Takiej jednostki jeszcze na świecie nie ma" - powiedział PAP kierownik projektu w spółce Aluship Technology Jerzy Bielecki.
Zbudowany w Gdańsku prom powstał w całości z aluminium; może przewozić 360 pasażerów oraz 120 samochodów. Jest to katamaran o długości 80 metrów i szerokości 20,8 metrów. Jednostka wykonana została na zlecenie norweskiej stoczni Fjellstrand AS. Cała instalacja elektryczna zostanie zaprojektowana i wyprodukowana przez niemiecką firmę Siemens AG.

Bielecki dodał, że prom będzie kursował wzdłuż fiordów Norwegii; pochodząca z hydroelektrowni energia elektryczna jest tam tania.

"Takim właśnie prądem na stacji ładowania w porcie będą zasilane akumulatory na promie, dzięki czemu będzie on mógł odbywać rejsy o długości ok. sześciu kilometrów ponad 30 razy w ciągu dnia" - wyjaśnił przedstawiciel gdańskiej firmy.

Operacja wodowania promu będzie nietypowa - rozpocznie się w poniedziałek przed południem i potrwa do wtorku. Kadłub katamaranu będzie m.in. nasuwany na dok pływający, a potem, w nocy, przestawiany na specjalne podpory przed ostatecznym zwodowaniem. Następnie jednostkę podejmie holownik norweskiego armatora.

Przekazanie armatorowi w pełni wyposażonego promu ma nastąpić w Norwegii 20 października.

Spółkę Aluship Technology prowadzi pochodzący z Monachium 54-letni Goetz Linzenmeier. W 1990 r. założył on w Hamburgu aluminiową stocznię jachtową G.L. Yachting. Pod koniec 1993 r. Linzenmeier przeniósł produkcję do Gdańska. Współudziałowcy spółki pochodzą z Niemiec i Omanu.

Aluship Technology jest właścicielem 4-hektarowej działki z dostępem do wody między dawną Stocznią Północną i Stocznią Remontową Nauta. Firma specjalizuje się w budowie nadbudówek i kadłubów z aluminium i stali. Obecne kontrakty obejmują m.in. wykonanie czterech nadbudówek na jachty od 80 do 110 metrów i budowę pomieszczeń dla załogi na konstrukcje dla przemysłu naftowo-gazowego. Spółka zatrudnia ponad 150 osób.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


37 295 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP