W Gdańsku zbudowano prom na energię elektryczną

W Gdańsku zbudowano prom na energię elektryczną
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Unikatowy w skali światowej prom napędzany wyłącznie energią elektryczną zwodowany zostanie w poniedziałek w stoczni Aluship Technology w Gdańsku. Katamaran został zbudowany dla armatora z Norwegii.

"Są wprawdzie jednostki wykorzystujące energię elektryczną, ale jest to napęd o charakterze hybrydowym, z silnikami diesla, tak jak w samochodach. W przypadku tego promu posiada on cały zestaw akumulatorów, które są ładowane na lądzie i statek całą podróż odbywa napędzany wyłącznie silnikami elektrycznymi. Takiej jednostki jeszcze na świecie nie ma" - powiedział PAP kierownik projektu w spółce Aluship Technology Jerzy Bielecki.

Zbudowany w Gdańsku prom powstał w całości z aluminium; może przewozić 360 pasażerów oraz 120 samochodów. Jest to katamaran o długości 80 metrów i szerokości 20,8 metrów. Jednostka wykonana została na zlecenie norweskiej stoczni Fjellstrand AS. Cała instalacja elektryczna zostanie zaprojektowana i wyprodukowana przez niemiecką firmę Siemens AG.

Bielecki dodał, że prom będzie kursował wzdłuż fiordów Norwegii; pochodząca z hydroelektrowni energia elektryczna jest tam tania.

"Takim właśnie prądem na stacji ładowania w porcie będą zasilane akumulatory na promie, dzięki czemu będzie on mógł odbywać rejsy o długości ok. sześciu kilometrów ponad 30 razy w ciągu dnia" - wyjaśnił przedstawiciel gdańskiej firmy.

Operacja wodowania promu będzie nietypowa - rozpocznie się w poniedziałek przed południem i potrwa do wtorku. Kadłub katamaranu będzie m.in. nasuwany na dok pływający, a potem, w nocy, przestawiany na specjalne podpory przed ostatecznym zwodowaniem. Następnie jednostkę podejmie holownik norweskiego armatora.

Przekazanie armatorowi w pełni wyposażonego promu ma nastąpić w Norwegii 20 października.

Spółkę Aluship Technology prowadzi pochodzący z Monachium 54-letni Goetz Linzenmeier. W 1990 r. założył on w Hamburgu aluminiową stocznię jachtową G.L. Yachting. Pod koniec 1993 r. Linzenmeier przeniósł produkcję do Gdańska. Współudziałowcy spółki pochodzą z Niemiec i Omanu.

Aluship Technology jest właścicielem 4-hektarowej działki z dostępem do wody między dawną Stocznią Północną i Stocznią Remontową Nauta. Firma specjalizuje się w budowie nadbudówek i kadłubów z aluminium i stali. Obecne kontrakty obejmują m.in. wykonanie czterech nadbudówek na jachty od 80 do 110 metrów i budowę pomieszczeń dla załogi na konstrukcje dla przemysłu naftowo-gazowego. Spółka zatrudnia ponad 150 osób.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: W Gdańsku zbudowano prom na energię elektryczną

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!