Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

W Gliwicach pikieta w obronie połączeń tramwajowych

Autor: PAP
23-04-2009 17:14

Prawie 200 związkowców, pracowników Tramwajów Śląskich oraz mieszkańców Gliwic wzięło udział w czwartkowej pikiecie przed tamtejszym urzędem miasta w obronie komunikacji tramwajowej w tym mieście.

Gliwicki samorząd od dawna rozważa likwidację jedynej trasy tramwajowej, po której kursują dwie linie - 1 i 4 - do Rudy Śląskiej i Zabrza. Władze miasta nie chcą utrzymywać tramwajów w swoich granicach, odwołując się - prócz bieżących kosztów - do wysokich kosztów koniecznej modernizacji całej infrastruktury.
Podczas pikiety jej uczestnicy, m.in. członkowie "Sierpnia 80" i "Solidarności" oraz mieszkańcy odpalali petardy. Zapowiadali, że jeśli miasto nie zmieni swojej decyzji, dokończą rozpoczętą już procedurę zbierania podpisów pod wnioskiem o referendum w sprawie odwołania prezydenta Zygmunta Frankiewicza.

"Podczas spotkania władz z mieszkańcami 4 kwietnia deklarowano, że decyzja o likwidacji tramwajów już zapadła" - mówił PAP lider "Sierpnia 80" Bogusław Ziętek.

"Na podstawie dostępnej nam wiedzy skłaniamy się ku temu, by stwierdzić, że utrzymywanie tramwajów w Gliwicach nie jest racjonalne" - zaznaczył rzecznik gliwickiego magistratu Marek Jarzębowski.

Stronnicy tramwajów argumentują, że Gliwice chcą pozbyć się taniego dla mieszkańców, proekologicznego środka transportu publicznego, rozwijanego powszechnie na zachodzie Europy i najlepszego w zakorkowanych centrach miast. Władze miasta podkreślają, że na razie trwa dyskusja, a ostateczna decyzja zapadnie w połowie maja.

"Aby przywrócić tramwaje do racjonalnego stanu, trzeba by to zrobić kompleksowo - zmodernizować 9 kilometrów torowisk w granicach Gliwic wraz z trakcją i kupić nowe tramwaje. To byłaby ogromna kwota rzędu 200-300 mln zł - na jedną linię i 9 kilometrów torów" - podkreślił Jarzębowski.

Zaznaczył, że obsługująca komunikację tramwajową w aglomeracji katowickiej spółka Tramwaje Śląskie zaoferowała niedawno miastu remont 1,6 kilometrów torowiska w obrębie czterech skrzyżowań, co miałoby kosztować 24 mln zł; z tego połowę środków miałoby wyłożyć miasto. "12 mln na coś, co praktycznie nie miałoby sensu" - ocenił rzecznik.

Podkreślił, że decyzja nie jest prosta, oddając jednocześnie prawo do innego zdania sąsiednim samorządom, które zdecydowały o inwestowaniu w tramwaje. W ub. środę władze Zabrza zdecydowały o przeznaczeniu na remonty fragmentów torowisk 16 mln zł w trzech kolejnych latach.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 146 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP