PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

W Gliwicach weekend otwarcia DTŚ

Autor: PAP
19-03-2016 22:42
W Gliwicach weekend otwarcia DTŚ

Otwarcie drogi urozmaicono pokazami dla mieszkańców. W tym czasie nie odbywał się na niej ruch.

Fot. www.slaskie.pl/BP Krzysztof Malinowski

Ostatni, zachodni odcinek Drogowej Trasy Średnicowej otwarto w sobotę w Gliwicach.

"Fakt, że oddajemy do użytku DTŚ dowodzi, że tak naprawdę mamy metropolię, nawet jeśli procedury prawne nad ustawą metropolitalną jeszcze trwają. Dzięki wspólnym działaniom miast i województwa, mimo trudności, zdołaliśmy zakończyć tę inwestycję. To droga, która łączy śląskie miasta, która ułatwia życie ich mieszkańcom" - powiedział podczas uroczystości marszałek woj. śląskiego Wojciech Saługa.

Udostępnienie trasy oznacza koniec trwającej ponad 30 lat budowy głównej arterii skupiającej ruch aglomeracyjny między śląskimi miastami - od Katowic po Gliwice. Od 1999 r. samorząd województwa na mocy umowy z miastami koordynował budowę tej wcześniejszej inwestycji centralnej.

W weekend otwarto budowany od wiosny 2013 r., liczący ponad 5 km, fragment trasy w centrum Gliwic. Z dotychczasowym układem drogowym miasta łączy go siedem węzłów i cztery skrzyżowania z tzw. prawoskrętami.

Nowy odcinek średnicówki ma 5,6 km długości. Węższy niż pozostała część DTŚ (przeważnie po dwa pasy w każdą stronę na jednej wspólnej jezdni), prowadzi od obecnego końca trasy przy ul. Kujawskiej, przez centrum miasta, gdzie powstał 500-metrowy tunel, do węzła drogi krajowej nr 88 z ul. Portową.

Na całej długości odcinek G2 przebiega bezkolizyjnie i według danych spółki DTŚ SA skraca czas przejazdu o około 65 proc. Wartość kontraktowa robót na odcinku G2 wyniosła według umowy podstawowej 747,1 mln zł brutto. Całkowita wartość tego kontraktu sięgnęła 761 mln zł brutto.

Według prezesa DTŚ SA w latach 1993-2012 Ireneusza Maszczyka, który pracował przy przygotowaniach i koordynacji poszczególnych budowach trasy Katowice-Gliwice od 1982 r., przebieg trasy w centrum Gliwic jest najlepszy z możliwych - wykorzystano istniejący w tym miejscu od początku XIX w. do 1936 r. szlak komunikacyjny - Kanał Kłodnicki.

Ponieważ w poprzek starego Kanału Kłodnickiego przebiega całe odwodnienie do rzeki Kłodnicy z północnych rejonów miasta, a wzdłuż niego prowadziły dwa główne kolektory zasilające miasto w ciepło, przed rozpoczęciem budowy trasy trzeba było m.in. przełożyć i przebudować te instalacje.

Łącznie przy przebudowie sieci wodociągowej, deszczowej, gazowej, cieplnej, elektroenergetycznej, teletechnicznej oraz kanalizacji ogólnospławnej i sanitarnej wykorzystano blisko 81 kilometrów rur i kabli, a także ponad 48 km światłowodów. Instalacja odwodnieniowa tego odcinka i kanalizacja deszczowa liczą po ponad 20 km rur i korytek.




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


56 154 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 314 123 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 639 ofert w bazie

2 779 988 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP