W Gliwicach weekend otwarcia DTŚ

W Gliwicach weekend otwarcia DTŚ
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Ostatni, zachodni odcinek Drogowej Trasy Średnicowej otwarto w sobotę w Gliwicach.

"Fakt, że oddajemy do użytku DTŚ dowodzi, że tak naprawdę mamy metropolię, nawet jeśli procedury prawne nad ustawą metropolitalną jeszcze trwają. Dzięki wspólnym działaniom miast i województwa, mimo trudności, zdołaliśmy zakończyć tę inwestycję. To droga, która łączy śląskie miasta, która ułatwia życie ich mieszkańcom" - powiedział podczas uroczystości marszałek woj. śląskiego Wojciech Saługa.

Udostępnienie trasy oznacza koniec trwającej ponad 30 lat budowy głównej arterii skupiającej ruch aglomeracyjny między śląskimi miastami - od Katowic po Gliwice. Od 1999 r. samorząd województwa na mocy umowy z miastami koordynował budowę tej wcześniejszej inwestycji centralnej.

W weekend otwarto budowany od wiosny 2013 r., liczący ponad 5 km, fragment trasy w centrum Gliwic. Z dotychczasowym układem drogowym miasta łączy go siedem węzłów i cztery skrzyżowania z tzw. prawoskrętami.

Nowy odcinek średnicówki ma 5,6 km długości. Węższy niż pozostała część DTŚ (przeważnie po dwa pasy w każdą stronę na jednej wspólnej jezdni), prowadzi od obecnego końca trasy przy ul. Kujawskiej, przez centrum miasta, gdzie powstał 500-metrowy tunel, do węzła drogi krajowej nr 88 z ul. Portową.

Na całej długości odcinek G2 przebiega bezkolizyjnie i według danych spółki DTŚ SA skraca czas przejazdu o około 65 proc. Wartość kontraktowa robót na odcinku G2 wyniosła według umowy podstawowej 747,1 mln zł brutto. Całkowita wartość tego kontraktu sięgnęła 761 mln zł brutto.

Według prezesa DTŚ SA w latach 1993-2012 Ireneusza Maszczyka, który pracował przy przygotowaniach i koordynacji poszczególnych budowach trasy Katowice-Gliwice od 1982 r., przebieg trasy w centrum Gliwic jest najlepszy z możliwych - wykorzystano istniejący w tym miejscu od początku XIX w. do 1936 r. szlak komunikacyjny - Kanał Kłodnicki.

Ponieważ w poprzek starego Kanału Kłodnickiego przebiega całe odwodnienie do rzeki Kłodnicy z północnych rejonów miasta, a wzdłuż niego prowadziły dwa główne kolektory zasilające miasto w ciepło, przed rozpoczęciem budowy trasy trzeba było m.in. przełożyć i przebudować te instalacje.

Łącznie przy przebudowie sieci wodociągowej, deszczowej, gazowej, cieplnej, elektroenergetycznej, teletechnicznej oraz kanalizacji ogólnospławnej i sanitarnej wykorzystano blisko 81 kilometrów rur i kabli, a także ponad 48 km światłowodów. Instalacja odwodnieniowa tego odcinka i kanalizacja deszczowa liczą po ponad 20 km rur i korytek.

Spółka Tauron Dystrybucja podała, że moc potrzebna do zasilenia nowo przyłączonych obiektów sięga 2 megawatów. Energetycy zbudowali m.in. 5 nowych stacji transformatorowych, położyli 6,5 km kabli średniego napięcia i 1,2 km kabli niskiego napięcia. Przebudowali jedną linię wysokiego napięcia 110kV, prawie 19 km kabli średnich napięć, 4,2 km kabli niskich napięć i wiele innej infrastruktury.

Na całym odcinku powstało czternaście obiektów inżynierskich - jedna kładka technologiczna, trzy kładki dla pieszych, osiem wiaduktów i mostów oraz dwa największe obiekty: zbudowany w technologii ścian szczelinowych tunel o długości 493 m pod ul. Zwycięstwa i Dworcową oraz most o długości 552 m nad rzeką Kłodnicą i terenami zalewowymi.

Dotąd dostępny był liczący 26,1 km odcinek średnicówki od węzła z trasą S-86 w Katowicach do węzła z ul. Kujawską w Gliwicach. Pierwszy gliwicki fragment DTŚ otwarto w listopadzie ub. roku. Odcinek G1 połączył istniejącą część trasy m.in. z węzłem z autostradą A1 i dalej np. z autostradami na zachód i południe (A4 na Wrocław i A1 na Ostrawę).

Budowa odcinka G2 "średnicówki" w 2014 r. roku napotkała na problem z finansowaniem. Pierwotnie zapewnione środki (oparte o kredyt w Europejskim Banku Inwestycyjnym, rezerwę subwencji ogólnej, Regionalny Program Operacyjny Woj. Śląskiego na lata 2007-2013 i budżety miast) okazały się niewystarczające. Prowadzoną przez konsorcjum firm Eurovia Polska i PORR (wcześniej Bilfinger Infrastructure) budowę kontynuowano dzięki przeniesieniu projektu z programu regionalnego do krajowego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Wiązało się to m.in. z przekwalifikowaniem odcinka G2 z drogi wojewódzkiej na krajową oraz przejęciem inwestycji od marszałka przez samorząd Gliwic. Do końca ub.r. miasto prowadziło jeszcze rozliczenia - zakończony i rozliczony musiał zostać m.in. unijny projekt, dzięki któremu budowa otrzymała 443,9 mln zł ze środków POIiŚ.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: W Gliwicach weekend otwarcia DTŚ

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!