Pierwsza z tarcz, które wydrążą tunel II linii metra z pl. Wileńskiego na Powiśle w Warszawie, zacznie pracę w lutym - powiedział we wtorek PAP rzecznik konsorcjum AGP Metro Polska Mateusz Witczyński. Zapewnił, że stan pobliskich budynków jest monitorowany.
Witczyński zaznaczył, że na trasie budowy II linii metra na Pradze znajduje się 180 budynków, które były monitorowane jeszcze przed rozpoczęciem budowy i będą monitorowane w jej trakcie, a także rok po zakończeniu budowy.
Za każdym razem, gdy mieszkańcy zgłaszają uszkodzenia, zalecana jest ekspertyza, czy powstały one w związku z budową metra - zapewnił.
Witczyński przypomniał, że jeśli uszkodzenia powstały z winy wykonawcy, naprawę szkód pokrywa AGP Metro Polska.
Podkreślił, że najtrudniejszy odcinek ze względu na stan budynków znajduje się między ul. Targową a ul. Zamoyskiego. Dodał, że fundamenty niektórych budynków zostały już wzmocnione za pomocą tzw. przewiertów sterowanych. Poza tym na budynkach umieszczono czujniki, które dokonują pomiarów.
Stołeczne media informowały m.in. o uszkodzeniach budynków na Pradze przy ul. Targowej 67 i Targowej 70. Rzecznik Metra Warszawskiego Krzysztof Malawko powiedział PAP, że te budynki były uszkodzone jeszcze przed rozpoczęciem budowy II linii metra. "Podczas prac uszkodzenia nieznacznie się powiększyły" - zaznaczył. Podkreślił, że wykonawca naprawi uszkodzenia powstałe w wyniku budowy metra.
W tym celu AGP zawarło umowę z firmą Mostostal Zabrze.
Pęknięcia w sierpniu ub. roku zauważono także na ścianach działowych centrum handlowego Warszawa Wileńska. Jak poinformowała Monika Lewczuk-Kuropaś z biura prasowego centrum, ekspertyzy wykazały, że mają one związek z pracami przy centralnym odcinku II linii metra.
Lewczuk-Kuropaś dodała, że wówczas firma AGP Metro Polska rozpoczęła prace zabezpieczające budynek centrum handlowego. Zaznaczyła, że obiekt jest monitorowany, a usterki nie powiększają się. "Stan budynku w żaden sposób nie zagraża bezpieczeństwu przebywających w centrum handlowym osób" - podkreśliła.
Centralny odcinek drugiej linii metra będzie miał siedem stacji (rondo Daszyńskiego, rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat, Powiśle, Stadion, Dworzec Wileński) i połączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Umowę na projekt i budowę centralnego odcinka II linii metra stołeczny ratusz podpisał z włosko-turecko-polskim konsorcjum Astaldi, Gulermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki w październiku 2009 r. Koszt inwestycji to 4,17 mld zł.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: W lutym ruszy pierwsza z tarcz drążących metro na Pradze