W maju tego roku Euroterminal w Sławkowie (Śląskie), gdzie kończy się prowadzący ze Wschodu szeroki tor kolejowy, po raz pierwszy przyjmie pociąg kontenerowy z Chin. Z czasem pociąg ma mieć stały rozkład jazdy.
Jak powiedziała dyrektor Euroterminalu, Mariola Legierska, trasa pociągu będzie biegła przez Chiny, Kazachstan, Rosję i Ukrainę tzw. Nowym Jedwabnym Szlakiem.
Odbiorcami przewożonych w kontenerach produktów będą głównie duże firmy z południowo-zachodniej Polski, Niemiec i Czech, przede wszystkim z branży elektronicznej oraz artykułów gospodarstwa domowego.
Pociąg z Szanghaju do Sławkowa, który wyruszy w drugiej połowie maja, ma uzupełniać ofertę firmy Railog, która na początku tego roku uruchomiła już pociągi kontenerowe z tego chińskiego miasta do portów Hamina i Kotku w Finlandii.
Docelowo pociąg ze Sławkowa ma mieć sztywny rozkład jazdy, a odbiorcami dostarczanych z Chin towarów mają być także mniejsi odbiorcy. Partnerzy przedsięwzięcia chcą, aby docelowo pociąg kursował stale, nawet jeśli nie będzie miał 100-procentowego zapełnienia. Na razie nie ma chętnych na to, aby nie tylko importować, ale także wysyłać towary do Chin koleją.
Przedstawiciele Euroterminalu oceniają, że w przyszłości możliwe będzie również uruchomienie połączeń z innymi chińskimi miastami - Pekinem, Kantonem (południowy wschód Chin) i Urumqi (południowy zachód).
Transport kolejowy z Azji do Europy trwa prawie dwa razy krócej od morskiego. Może on opłacać się np. firmom przewożącym specjalistyczne ładunki, narażone na uszkodzenie w transporcie morskim lub takie, których przewóz statkiem jest droższy.
Organizująca przewozy kolejowe z Chin firma Railog należy do jednej z największych transportowo-logistycznych firm w Europie - niemieckiej Railog AB. Grupa działa w 19 miejscach w siedmiu krajach. Specjalizuje się w organizacji transportu kolejowego, ale oferuje też usługi z zakresu transportu samochodowego i magazynowania towarów. Grupa Railog należy do Schenker AG.
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, do końca tego roku możliwości przeładunku kontenerów w rozbudowywanym kosztem ok. 100 mln zł Euroterminalu w Sławkowie mają zwiększyć się trzykrotnie. Kilka miesięcy temu oddano tam do użytku kompleks magazynowy o powierzchni ok. 7 tys. m kw. wraz z infrastrukturą, umożliwiającą przeładunek kontenerów z szerszego, prowadzącego ze Wschodu toru, na węższy, europejski.
Do końca tego roku zdolności przeładunkowe centrum zwiększą się z obecnych ok. 35 tys. do ponad 100 tys. kontenerów rocznie. To więcej niż wynosi obecne zapotrzebowanie, jednak autorzy przedsięwzięcia są przekonani, że już wkrótce i to może okazać się za mało. W ubiegłym roku liczba przeładowywanych w Sławkowie kontenerów wzrosła ponad 10-krotnie, do 23 tys. sztuk, a zainteresowanie przeładunkami w Euroterminalu wyrażają kolejne firmy, m.in. koncern motoryzacyjny Toyota.
Euroterminal należy do Centrali Zaopatrzenia Hutnictwa (CZH) w Katowicach. W najbliższy piątek, podczas walnego zgromadzenia akcjonariuszy tej firmy, ma rozstrzygnąć się, czy mniejszościowy pakiet jej akcji obejmie spółka z grupy PKP. Sprawa budziła wcześniej emocje, bo obejmując akcje CZH kolej stałaby się współwłaścicielem Euroterminalu. Protestuje przeciwko temu załoga CZH, uważając, że przejęcie dobrze prosperującej handlowej firmy przez PKP nie ma żadnego uzasadnienia.
Według przedstawicieli kolei, włączenie Euroterminalu do grupy PKP to szansa na jego rozwój i uczynienie z niego rzeczywistego strategicznego punktu przeładunkowego na szlaku kolejowym z Dalekiego Wschodu do Europy Zachodniej.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: W maju do Sławkowa przyjedzie pierwszy pociąg z Chin