XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

W Politechnice Lubelskiej powstaje ekologiczny silnik do śmigłowców

W Politechnice Lubelskiej powstaje ekologiczny silnik do śmigłowców
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Naukowcy z Politechniki Lubelskiej rozpoczęli prace nad innowacyjnym silnikiem do śmigłowca. Silnik ma być mocny, trwały i emitować znacznie mniej szkodliwych spalin do atmosfery. Większość funduszy na jego opracowanie pochodzić będzie z Unii Europejskiej.

Prace nad silnikiem prowadzi Zespół Katedry Termodynamiki Mechaniki Płynów i Napędów Lotniczych Politechniki Lubelskiej pod kierunkiem prof. Mirosława Wendekera - poinformowała we wtorek rzeczniczka uczelni Iwona Czajkowska-Deneka.

Celem projektu jest opracowanie silnika Diesla do zastosowania w lekkim śmigłowcu. "Nowy silnik ma ważyć nie więcej niż 180 kg i mieć moc 400 KM. Ma być przy tym oszczędny i trwały. W stosunku do klasycznego silnika śmigłowcowego będzie emitował 25-40 proc. mniej dwutlenku węgla i 50-65 proc. mniej tlenków azotu" - dodała Czajkowska - Deneka.

Partnerem projektu jest produkująca śmigłowce Agusta Westland - PZL Świdnik. Firma ma współpracować z naukowcami z Politechniki Lubelskiej m.in. w określaniu parametrów technicznych śmigłowca i wymiarów nowego silnika.

Nowy silnik ma być gotowy do końca marca 2013 r.

Całkowita wartość projektu to 2 mln 700 tys. zł. 75 proc. tej kwoty pochodzić będzie z Unii Europejskiej, a pozostałe 25 proc. to wkład własny uczelni. Jak zaznaczyła rzeczniczka, Politechnika Lubelska złożyła też wniosek do ministerstwa nauki i szkolnictwa wyższego z prośbą o dofinansowanie tego projektu.

Pieniądze z Unii na finansowanie prac nad nowym silnikiem lubelscy naukowcy zdobyli wygrywając konkurs na innowacyjne rozwiązania dla śmigłowców ogłoszony przez konsorcjum "Clean Sky". Zwycięski projekt jest współfinansowany ze środków 7. Programu Ramowego Unii Europejskiej, którego budżet przeznaczony jest wspieranie działalności badawczej i rozwojowej.

Konsorcjum "Clean Sky" zrzesza różne firmy m.in. takich producentów samolotów i śmigłowców jak Eurocopter, Airbus, Agusta Westland. Ma ono na celu działanie na rzecz ograniczenia zanieczyszczeń atmosfery i - przy pomocy finansowej z Unii Europejskiej - wspieranie innowacyjnych, nowoczesnych, ekologicznych technologii.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: W Politechnice Lubelskiej powstaje ekologiczny silnik do śmigłowców

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!