PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

W poszukiwaniu duńskich kontrolerów granicznych - czyli jak się trzyma strefa Schengen

Autor: PAP
11-08-2011 13:48
W poszukiwaniu duńskich kontrolerów granicznych - czyli jak się trzyma strefa Schengen
Fot. Henrik Sendelbach. Creative Commons

Jadąc do Danii liczyliśmy, że będziemy ofiarami nowych kontroli granicznych, które rozpętały burzę o przyszłość Schengen. Duńskich celników nie spotkaliśmy, ale na moście między Danią a Szwecją trafiliśmy na szwedzkich. Nie ukrywali, że są tu codziennie.

Sierpień to czas urlopów i wyjazdów, idealny na reportaż o strefie Schengen, czyli liczącym 26 państw obszarze bez wewnętrznych kontroli granicznych. Cel podróży: Dania, która wywołała w UE gorącą debatę o zagrożeniu tej uważanej za jedno z największych osiągnięć integracji europejskiej wolności, jaką jest swoboda przemieszczania się osób w Schengen. Parlament duński przegłosował tuż przed wakacjami plan wzmocnienia kontroli celnych na swych granicach - w lipcu na przejścia graniczne posłano 50 dodatkowych celników, we wrześniu na granicy z Niemcami ma się rozpocząć budowa nowej infrastruktury służby celnej.
Natychmiast podniosły się obawy, że to początek końca strefy Schengen, która, tak jak wspólna waluta euro, przeżywa głęboki kryzys zaufania w Europie. W obronie Schengen wystąpił podczas inaugurującego polską prezydencję wystąpienia w Strasburgu premier Donald Tusk. Komisja Europejska nie pozostała bierna - jej przewodniczący Jose Barroso już w maju napisał list do premiera Danii, grożąc procedurą karną za łamanie przepisów o swobodnym przemieszczania osób i towarów w UE. Rząd w Kopenhadze tłumaczył natomiast, że Dania podjęła środki mające na celu przywrócenie kontroli celnych na swych granicach, by walczyć z przestępczością, a zwłaszcza przemytem narkotyków i broni, ale nie ma zamiaru przywracać kontroli paszportowej. Zapewniła, że duńskie decyzje respektują zasady układu z Schengen.

Postanowiliśmy udać się do Danii i sprawdzić, jak się rzeczy mają. Pojechaliśmy samochodem, na polskich rejestracjach, bo jak pisała prasa niemiecka - na celowniku duńskich kontrolerów są zwłaszcza gangi przemytników ze wschodniej Europy - z Polski i Litwy.

Wyjechaliśmy z Brukseli w sobotę rano. 921 km i trzy państwa do pokonania: Belgia, Holandia i Niemcy. Granicy między Belgią a Holandią praktycznie nie zauważyliśmy, a na granicy Holandii z Niemcami (między Venlo a Kempen) jedynie duży parking dla ciężarówek i jakieś budynki, być może pozostałości sprzed 1995 roku, kiedy całkowicie zniesiono kontrole na granicach między Beneluksem, RFN, Francją, Hiszpanią i Portugalią.

Ale żadnych kontroli granicznych nie zauważyliśmy też na granicy między Niemcami a Danią w Roedby, gdzie trzeba było dotrzeć promem z niemieckiego Puttegarden. Przez około 20 km, zmierzając ku Kopenhadze, bez skutku wypatrywaliśmy samochodów straży celnej.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


36 627 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

520 576 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP