PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

W Pyrzowicach majstrowali przy skrzydle Boeinga

Autor: TVS
18-10-2012 09:56

Pierwszy w historii polskiego lotnictwa i na dodatek na podkatowickim lotnisku. W Pyrzowicach kończy się właśnie historyczny montaż nowych elementów na skrzydle pasażerskiego samolotu. To małe skrzydełko, dzięki któremu latanie samolotem staje się tańsze. Mały element, którego montaż oznacza gigantyczne zmiany dla całej maszyny.



Może się wydawać, że chcą go popsuć, bo jak inaczej wytłumaczyć to, że robią wszystko, by Boeing latał wolniej niż potrafi. To jednak zabieg konieczny, bo po montażu tego elementu na końcu skrzydła zyskuje na mocy. Kabina pilotów, to miejsce, które tuż po tym, przeżyło największą metamorfozę. Komputer pokładowy został tak zaktualizowany, żeby pilot nigdy więcej nie mógł dodać tyle mocy ile przed remontem. - W momencie jeżeli te moce przelotowe zostały zachowane, to jest duże prawdopodobieństwo, że samolot przekroczyłby pewne prędkości, co skutkowałoby oderwaniem się skrzydeł - tłumaczy Tomasz Podleśny inżynier lotniczy z LineTech. To winglet - skrzydełko, które zmniejsza opór całego skrzydła i pozwala maszynie na te same osiągi mniejszym kosztem. Konstrukcja - made in USA. Operacja trwa nawet do kilkunastu dni. - Na początku jest obciążająca finansowo, ale w długim czasie wydatki jeśli chodzi o mniejsze zużywanie paliwa, jak i o opłaty lotniskowe w dłuższym czasie operator zyskuje na tym - wyjaśnia Piotr Porowski, szef obsługi hangarowej, LineTech.

O kilka procent spalanego paliwa mniej. - Po wykonaniu obliczeń, po zaplanowaniu paliwa niezbędnego na daną trasę zakładającego wszystkie niezbędne rezerwy, w efekcie na każdy odcinek można zatankować kilkaset kilogramów mniej paliwa - mówi Paweł Wojda, dyrektor Portu Lotniczego w Pyrzowicach. Pyrzowicki montaż wingletów to pierwsza tego typu operacja w Polsce. Byłaby nie możliwa, gdyby nie oddany w lipcu do użytku nowoczesny hangar. - Dotychczas część takich operacji odbywała się poza granicami kraju w rożnych miejscach np. w Pradze, czy Paryżu. W zależności od tego, gdzie były dostępne odpowiednie hangary - informuje Leszek Budka, wiceprezes GTL S.A.

Zanim Boeing 737 polskich linii czarterowych Enter Air wzbije się w powietrze minie kilka dni. Po koniecznym wzmocnieniu konstrukcji skrzydła trzeba jeszcze uszczelnić zbiorniki paliwa. - Utrata paliwa podczas lotu, to jest taka najgroźniejsza rzecz. Natomiast pożar, to by musiał być łańcuch zdarzeń, żeby doszło do tego zagrożenia pożarowego - zaznacza Grzegorz Tkaczyk, inżynier lotniczy, LineTech.

Pasażer po takim remoncie nie będzie latał szybciej. Ale na pewno bezpiecznej i przyjemniej - teraz przez turbulencje, czy start będzie przechodzić się gładko.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 134 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

579 093 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP