XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

W Sejmie o projekcie noweli ustawy ws. płatnych autostrad

 W Sejmie o projekcie noweli ustawy ws. płatnych autostrad
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Jeżeli remont autostrady będzie trwał dłużej niż 30 dni, kierowcy nie będą płacili za przejazd - przewiduje projekt noweli ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, autorstwa PiS.

O odrzucenie tego projektu wnioskowała podkomisja stała ds. transportu drogowego i drogownictwa. W czwartek posłowie sejmowej komisji infrastruktury nie przyjęli wniosku podkomisji.

Wiceprzewodniczący sejmowej komisji infrastruktury Andrzej Adamczyk (PiS) powiedział, że projekt dotyczy kierowców korzystających z odcinków autostrad, będących w ciągłym remoncie.

"Nie mówimy tu o remontach jedno-, dwu-, trzydniowych, czy o zatorach wynikających chociażby z katastrów drogowych. Mówimy o remontach, które trwają dłużej niż 30 dni. Projekt dotyczy wszystkich autostrad w Polsce, a w szczególności autostrady A4" - zaznaczył Adamczyk.

"W projekcie zaproponowaliśmy rozwiązanie, dzięki któremu nie będą pobierane opłaty za przejazd autostradą, jeżeli jest ona obciążona remontem trwającym dłużej niż 30 dni. Koncesjonariusz nie może zarabiać na kierowcach. Jest mu obojętne, czy remont autostrady trwa miesiąc, dwa czy trzy miesiące, gdyż to nie zmienia wielkości jego przychodów" - podkreślił wiceszef sejmowej komisji infrastruktury.

Dodał, że PiS chce, aby ta propozycja doprowadziła w Polsce do takiej sytuacji, by remonty, modernizacje oraz prace na autostradach objętych opłatami trwały na dwie, a nawet trzy zmiany. "Tak jak to jest w Europie, w tym m.in. w Niemczech, Francji, czy Hiszpanii. Tam częstokroć roboty trwają nocami. A u nas w Polsce tylko w ciągu dnia" - wyjaśnił.

Projekt uniemożliwia "pobieranie opłat za przejazd odcinkami autostrad w przypadku przebudowy lub remontu tej autostrady na odcinku między punktami poboru opłat - w wyniku, którego to remontu - zablokowany pozostaje co najmniej jeden pas ruchu w danym kierunku" - czytamy w uzasadnieniu do projektu.

Wiceszef resortu infrastruktury Radosław Stępień nazwał propozycję PiS populistyczną. "To jest taki populizm, który mówi: damy wam kolejny przywilej drodzy kierowcy. Nikt jednak nie mówi wyraźnie wprost, że za ten przywilej zapłacą podatnicy w drodze odszkodowań sądowych i to naprawdę nie będą małe odszkodowania (chodzi o odszkodowania za zmianę umowy z operatorem autostrady)" - podkreślił.

Sejmowa komisja infrastruktury skierowała projekt do podkomisji, by ta rozpatrzyła go pod kątem merytorycznym.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: W Sejmie o projekcie noweli ustawy ws. płatnych autostrad

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!