W Świnoujściu pogłębiają tor wodny, port przyjmie większe statki

W Świnoujściu pogłębiają tor wodny, port przyjmie większe statki
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Do drugiej połowy września mają potrwać prace przy pogłębianiu odcinka toru podejściowego do Świnoujścia i części toru wodnego Świnoujście - Szczecin. Do świnoujskiego portu będą mogły wpływać statki o maksymalnym zanurzeniu do 13,5 metra.

Roboty pogłębiarskie prowadzone są na kilometrowym odcinku toru podejściowego do portu w Świnoujściu i liczącym trzy kilometry fragmencie toru wodnego Świnoujście - Szczecin przy wejściu do świnoujskiego portu - poinformował w środę na swoich stronach internetowych Urząd Morski w Szczecinie.

Przebudowa dwóch odcinków ma zakończyć się w drugiej połowie września br. Dzięki pracom na dwóch odcinkach uzyskana zostanie głębokość 14,5 metra. To z kolei umożliwi przyjęcie w świnoujskim porcie statków o maksymalnym zanurzeniu do 13,5 metra. Obecnie port może przyjmować jednostki o maksymalnym zanurzeniu do 13,2 metra.

Inwestycję realizuje konsorcjum firm Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych z Gdańska, które jest jego liderem, a także Hegemann GmbH z Niemiec oraz Rohde Nielsen A/S z Danii. Koszt prac czerpalnych to ok. 10,5 mln zł.

"Pogłębianie toru wodnego w Świnoujściu umożliwi przyjęcia większych statków, którymi coraz częściej transportowane są ładunki, a co za tym idzie jego rozwój" - powiedziała PAP Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów w Szczecinie i Świnoujściu.

Żeby duże jednostki mogły być obsłużone w Świnoujściu niezbędna jest jeszcze modernizacja trzech tamtejszych nabrzeży, która leży w gestii zarządu portów. Jak powiedziała PAP Aneta Szreder-Piernicka z zarządu portów, dla tej inwestycji zarząd przystępuje do przygotowania dokumentacji przedprojektowej.

Szczeciński urząd morski przygotowuje także pogłębienie do 12,5 metra toru wodnego Świnoujście-Szczecin na długości 62 kilometrów. Gotowe już są m.in.: studium wykonalności, raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko i matematyczny model toru wodnego - powiedziała PAP Ewa Wieczorek z Urzędu Morskiego w Szczecinie.

"Pod koniec czerwca podpisaliśmy preumowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na realizację inwestycji, jednak należy pamiętać, że jest ona uzależniona od wdrożenia przez Polskę Ramowej Dyrektywy Wodnej UE" - dodała Wieczorek. Do końca br. ma także potrwać postępowanie środowiskowe dla inwestycji.

Jak powiedziała Wieczorek, w pierwszym kwartale 2017 r. urząd planuje ogłosić przetarg na wykonanie badania dna pod kątem występowania elementów metalowych m.in. pozostałości wojennych. Ogłoszenie przetargu na projekt i realizację robót budowlanych w trybie zaprojektuj i wybuduj planowane jest na przełom 2017 i 2018 r. Realizacja robót budowlanych ma przypaść na lata 2018-2022.

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: W Świnoujściu pogłębiają tor wodny, port przyjmie większe statki

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!