W Trójmieście ruszył system inteligentnego zarządzania ruchem

W Trójmieście ruszył system inteligentnego zarządzania ruchem
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Krótszy czas przejazdu przez Trójmiasto o co najmniej 5 proc., mniej wypadków, informacja o wolnych miejscach na parkingach i miejskiej komunikacji - to główne zalety działającego w Trójmieście inteligentnego systemu zarządzania ruchem Tristar.

W czwartek w Gdyni podczas uroczystej inauguracji systemu prezydent Gdyni Wojciech Szczurek podkreślił, że "takiego systemu, w podobnej skali nie ma w tej części Europy". Ocenił, że system będzie wpływał na jakość życia w Trójmieście. "To nie tylko większa punktualność podróżujących własnym samochodem i środkami komunikacji miejskiej, ale też bezpieczeństwo, mniejsza emisja CO2" - tłumaczył dziennikarzom.

Ocenił, że jest to "znakomity przykład współpracy Gdańska, Gdyni i Sopotu". Zaznaczył, że też sąsiednie miasta jak Wejherowo, Rumia, Reda i Pruszcz Gdański wnioskują o rozszerzenie systemu także na ich teren. "Ten system jest tak skonstruowany, że im większy teren obejmuje, tym on precyzyjniej działa - stąd z korzyścią dla wszystkich byłoby jego rozwijanie"-dodał.

System Tristar był wdrażany w latach 2012-2015 i sukcesywnie były uruchamiane poszczególne funkcje. Zastępca prezydenta Gdańska, Piotr Grzelak ocenił, że efektywność Tristara będzie wzrastała i będzie coraz bardziej zauważalna przez użytkowników dróg. Jako przykład korzyści wynikającej z działającego systemu podał mniejszą liczbę wypadków drogowych i ofiar. W 2014 roku na głównym ciągu w Gdańsku, al. Grunwaldzkiej i ul. Zwycięstwa liczba wypadków zmniejszyła się z 85 do 60, a liczba ofiar śmiertelnych z pięciu do jednej.

Kierownik działu inżynierii transportu Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni, Jacek Oskarbski powiedział, że obecnie prowadzone są pomiary wdrożonego systemu i do końca roku ma być pełna, wiarygodna informacja na temat zmiany warunków i czasów przejazdu na poszczególnych ulicach po uruchomieniu Tristara.

Zaznaczył, że sytem może się rozwijać zarówno poprzez objęcie większego obszaru jak i włączenie nowych funkcji. Może np. objąć swym zasięgiem też ruch rowerowy; planowane jest włączenie kolejnych skrzyżowań oraz parkingów do systemu informacji o wolnych miejscach parkingowych. Obecnie podaje dane z 15 parkingów.

System połączył 165 skrzyżowań w Gdańsku (78), Sopocie (14) i w Gdyni (73) i zarządza przede wszystkim sygnalizacją świetlną i reguluje ruch pojazdów komunikacji miejskiej w obrębie ulic najistotniejszych z punktu widzenia natężenia ruchu w Trójmieście.

W ramach Tristara funkcjonują systemy: zarządzania ruchem miejskim, planowania ruchu, zarządzania transportem zbiorowym, informacji dla pasażerów transportu zbiorowego, informacji parkingowej oraz pomiaru parametrów meteorologicznych. System informacji dla kierowców podaje np. dane na temat utrudnień i czasu przejazdu. Na trasach szybkiego przejazdu (Trasa Kwiatkowskiego w Gdyni oraz Armii Krajowej i Sucharskiego w Gdańsku) działa moduł szybkiego wykrywania incydentów, co umożliwia szybkie przekierowanie ruchu.

Zamontowano 35 rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle (kamery rozpoznają tablice) i 23 rejestratory przekroczenia prędkości. Oskarbski podkreślił, że operatorzy nie mają wglądu do numerów rejestracyjnych. Numery natomiast trafiają na tzw. białą i czarną listę. Czarna lista może być wykorzystywana np. przy poszukiwaniu skradzionego pojazdu. "Służby, np. policja otrzymają aplikacje, które będą mogły wykorzystać przy poszukiwaniu jakiegoś pojazdu" - podał. Biała lista może być wykorzystana np. na wydzielonych pasach dla autobusów (bus pas) w celu wykrywania pojazdów nieuprawnionych na tym pasie.

Podał, że obecnie Tristar nie rejestruje przejazdu na czerwonym świetle i przekroczenia prędkości. "Decyzję o uruchomieniu rejestracji może podjąć Generalny Inspektor Transportu Drogowego" - dodał.

Uruchomiono też portal internetowy (www.tristar.gdansk.pl, www.tristar.sopot.pl, www.tristar.gdynia.pl) podający informacje o sytuacji na drogach na obszarze działania systemu. Korzystający z komunikacji miejskiej mogą znaleźć np. tzw. planer podróży bazujący na czasach rozkładowych oraz informacjach o aktualnych opóźnieniach pojazdów. Portal podaje też informacje o wolnych miejscach na parkingach objętych systemem, prezentuje podgląd z zainstalowanych 79 kamer oraz dane meteo z 13 stacji pogodowych.

Budowa systemu Tristar kosztowała 159 mln zł; 85 proc. kwoty sfinansowano z funduszy UE. Pozostałą część przekazały miasta. Wykonawcą systemu jest spółka Qumak. Na potrzeby systemu ułożono ponad 147 km kabli światłowodowych, a w 745 pojazdach transportu zbiorowego zainstalowano komputer pokładowy z GPS, GPRS i radiem krótkiego zasięgu.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!