XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Walka przewoźników kolejowych trwa

Walka przewoźników kolejowych trwa
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Znowu iskrzy na linii PKP Cargo - prywatni przewoźnicy kolejowi. CTL Logistics oskarża Cargo, że wykorzystując swoją pozycję, chce mu zabrać klientów.

CTL Logistics, największy prywatny przewoźnik kolejowy na polskim rynku, zawarł z firmą KIA umowę na przetransportowanie około 10 tys. kontenerów z częściami samochodowymi ze słowackiej Żyliny do obwodu kaliningradzkiego. Problemy zaczęły się na granicy rosyjskiej, gdy PKP Cargo odmówiło przewiezienia wagonów z polskiego przejścia granicznego w Korszach do rosyjskiego Żelaznodorożnyja. Jak mówi Krzysztof Niemiec, członek zarządu CTL Logistics, Cargo nie może odmawiać przewozu, jest do tego zobowiązane przez prawo przewozowe - pisze "Gazeta Wyborcza".

Dwa pierwsze pociągi pojechały po negocjacjach i podpisaniu odpowiednich jednorazowych porozumień. Ale później znowu zaczęły się schody. Wydawało się, że Cargo jest gotowe do rozmów o umowie określającej długoterminową współpracę. Niestety, zaplanowane na ubiegły tydzień spotkanie zostało przez PKP Cargo odwołane, również w poniedziałek PKP nie podjęło rozmów. Skutek? Trzeci pociąg znowu czeka na polsko-rosyjskiej granicy, kontrahenci z KIA zaczynają się niecierpliwić, a kolejowy tranzyt przez Polskę kuleje.

Jak mówi Jacek Wnukowski, rzecznik PKP Cargo, póki ta sprawa nie będzie uregulowana w umowie długoterminowej, to takie przypadki będą występować, bo każdorazowe uzgodnienia zabierają sporo czasu. Jednocześnie podkreśla, że ze strony Cargo jest chęć porozumienia.

Zdaniem Krzysztofa Niemca PKP Cargo od samego początku torpedowało działania CTL. - Działania Cargo mogą służyć przejęciu naszego kontraktu. Mam już sygnały na ten temat od naszych kontrahentów - mówi Niemiec. Prywatny przewoźnik kilka dni temu ujawnił pismo PKP Cargo do kolei rosyjskich, w którym PKP sugerowało, że współpraca Rosjan z CTL może naruszać porozumienia o kolejowej komunikacji przez przejścia graniczne. Zdaniem CTL Rosjanie uznali pismo Cargo jako oficjalne stanowisko Polski.

To nie pierwsza sytuacja, gdy kontrolujący 78 proc. rynku państwowy przewoźnik przeszkadza swoim konkurentom. Kilka tygodni temu PKP Cargo odmówiło CTL podstawiania wagonów do przeładunku gazu płynnego na terminalu w Podsękowie przy granicy z Białorusią, argumentując to brakiem odpowiedniej umowy.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Walka przewoźników kolejowych trwa

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!