XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Warszawa: FLIRT-y na torach już w poniedziałek

Warszawa: FLIRT-y na torach już w poniedziałek
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Od poniedziałku 2 czerwca pasażerowie Kolei Mazowieckich będą mogli pojechać najnowocześniejszymi pociągami w Polsce z fabryki szwajcarskiego Stadlera. Na razie jednak będą tylko dwa takie składy.



Prawdziwą fetę planuje samorząd Mazowsza na sobotę - informuje "Gazeta Wyborcza". Na Dworcu Wschodnim w samo południe szwajcarski producent przekaże pierwsze dwa pociągi Kolejom Mazowieckim. Na peronie ma nawet wystąpić zespół pieśni i tańca Mazowsze. Pasażerowie będą się mogli przejechać najnowszymi pociągami już w poniedziałek. Koleje nie zdradzają jeszcze, na jakiej trasie.

Nowe składy, które noszą nazwę FLIRT, to nowa jakość na torach. W Kolejach Mazowieckich dominuje teraz typ pociągów, których konstrukcja opracowana została w latach 50. ubiegłego wieku. Są głośne, zużywają dużo prądu i mają kiepskie przyspieszenie. FLIRT-y wyprzedzają je o pół wieku. Zastaniemy w nich wyciszone, klimatyzowane wnętrze (bez przedziałów). Tak jak metro mogą gwałtownie przyspieszać i hamować.

- Dobrze, że wreszcie zobaczymy je na torach. Kolej strasznie odstaje taborem w porównaniu z komunikacją miejską, która już od kilkunastu lat sukcesywnie go odmładza - komentuje Karol Trammer z kolejowego dwumiesięcznika "Z biegiem szyn".

W najbliższych miesiącach FLIRT-y mają rotacyjnie pojawiać się na wszystkich trasach dojazdowych stolicy. Eksperci radzą jednak, by docelowo puścić wszystkie nowe pociągi na jedną linię. Np. z Sochaczewa przez Warszawę do Siedlec. Na tej trasie wyremontowane tory pozwalają rozwinąć prędkość do 160 km/h. Gdyby taką linię obsługiwał jednolity tabor, można by skrócić czas przejazdu. Wiadomo jednak, że pociąg pojedzie najwyżej 130 km/h, bo w Polsce istnieje anachroniczny przepis, że szybsze pociągi musi prowadzić dwóch maszynistów. We FLIRT-ach jest zaś miejsce tylko dla jednego kierującego. Ministerstwo Infrastruktury dopiero zastanawia się nad zmianą tego wymogu.

Do końca roku ma być w sumie dziesięć FLIRT-ów. To jednak w małym stopniu rozładuje tłok na liniach do Warszawy, bo Koleje Mazowieckie użytkują teraz blisko 200 elektrycznych pociągów.

Od jesieni stopniowo ma być dostarczanych 11 piętrowych wagonów, które w Goerlitz produkuje koncern Bombardier. Wyjadą jednak na trasę pod warunkiem, że Kolejom Mazowieckim uda się wynająć lokomotywy, które je pociągną. Spółka nie zdążyła ich kupić równocześnie z piętrusami, bo przetarg był przygotowany w pośpiechu.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Warszawa: FLIRT-y na torach już w poniedziałek

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!