XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Warszawa: wznowiono ruch metra na całej długości linii

Warszawa: wznowiono ruch metra na całej długości linii
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W piątek rano wznowiono ruch warszawskiego metra na całej długości pierwszej linii. Składem, wyruszającym z Kabat o godz. 5.02, pojechała prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz, aby - jak mówiła - "wszyscy wiedzieli, że działa".

Na stacji Centrum udzielała odpowiedzi na pytania dziennikarzy. Na pytanie "jaki był cel tego przejazdu?" Waltz odpowiedziała - "aby ogłosić, że metro funkcjonuje na trasie Kabaty-Młociny, bez podziału na dwie linie".

Pod koniec czerwca, w związku z budową II linii podziemnej kolejki, wyłączone z ruchu zostały dwie stacje - "Centrum" i "Świętokrzyska". Od tego czasu tuż za stacją "Centrum" (w kierunku stacji "Świętokrzyska") powstało połączenie torowe II i I linii metra, którym pociągi z II linii będą mogły wjeżdżać na I linię w kierunku stacji postojowej Kabaty. Zamontowano m.in. dwa rozjazdy i zwrotnicę, przebudowano oświetlenie i sieć kanalizacyjną, wykonano instalację umożliwiającą przełączanie systemów sterowania ruchem pociągów na I i II linii.

Prezydent podkreśliła, że zamknięte stacje udało się otworzyć zgodnie z planem, czyli przed końcem wakacji. Dzięki tym pracom możliwy będzie sprawny, bezkolizyjny przejazd pociągów między I a II linią, z uniknięciem wielokrotnego zawracania i blokowania ruchu na I linii.

Na stacji Świętokrzyska, która będzie stacją przesiadkową, wybudowano bezpośrednie połączenie peronu I linii z drugą linią. Tunele II linii (leżące w osi wschód-zachód) znajdują się pod tunelami I linii (leżące w osi północ-południe). Pomiędzy nimi powstała klatka schodowa, która łączy - poprzez przejście tunelowe pod wschodnim tunelem I linii - peron II linii z peronem I linii metra.

Na razie pasażerowie wsiadający do pociągów nie zobaczą wejścia do łącznika, bo ściana na końcu peronu nie jest przebita - to zostanie wykonane w późniejszym terminie, już bez utrudnień w ruchu pociągów.

Centralny odcinek II linii metra będzie miał siedem stacji ("Rondo Daszyńskiego", "Rondo ONZ", "Świętokrzyska", "Nowy Świat - Uniwersytet", "Centrum Nauki Kopernik", "Stadion Narodowy" i "Dworzec Wileński") i połączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Jak powiedziała Gronkiewicz-Waltz, II linia metra ma łączyć dzielnice, w których warszawiacy mieszkają, z tymi, w których pracują.

W maju konsorcjum budujące centralny odcinek II linii metra i miasto st. Warszawa zawarły ugodę o zmianie terminu zakończenia budowy; nowy termin zakończenia inwestycji to 30 września 2014 r. Początkowo miał to być październik 2013 r.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Warszawa: wznowiono ruch metra na całej długości linii

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!