Więcej elektrycznych lokomotyw Lotos Kolej

Więcej elektrycznych lokomotyw Lotos Kolej
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Lotos Kolej, spółka zależna Grupy Lotos SA, zelektryfikuje szlak kolejowy zlokalizowany między stacją zakładową firmy a Gdańskiem Olszynką.

W kwietniu ma zostać opracowany projekt budowlano-wykonawczy tego przedsięwzięcia - pisze "Rynek Kolejowy".

- Kolejnym krokiem będzie otrzymanie zezwolenia na budowę i wyłonienie w drodze przetargu wykonawcy - mówi Henryk Gruca, prezes Lotos Kolej. - W tym roku planujemy zrealizować elektryfikację toru szlakowego nr 100 łączącego stację zakładową Lotos Kolei ze stacją Gdańsk Olszynka oraz głowicę torów wyjazdowych stacji zakładowej. Na przyszły rok założyliśmy dokończenie pozostałej część prac związanych z elektryfikacją. Termin zakończenia inwestycji przewidujemy w trzecim kwartale 2009 roku.

Przewidziano budowę sieci trakcyjnej o łącznej długości ok. 6200 mb. Głównym celem elektryfikacji szlaku jest z jednej strony obniżenie kosztów logistyki kolejowej w Grupie LOTOS, z drugiej zaś ochrona środowiska, co wiąże się bezpośrednio z ograniczenie eksploatacji lokomotyw spalinowych przez Lotos Kolej.

- Warto zaznaczyć, iż elektryfikacja szlaku kolejowego oraz związane z nią wprowadzenie na większą skalę do eksploatacji lokomotyw elektrycznych wpłynie na ograniczenie emisji drgań oraz hałasu - podkreśla prezes Gruca.

Lotos na przestrzeni kilku najbliższych lat planuje zwiększyć wolumen przewożonych koleją produktów ropopochodnych o co najmniej 1,5- 2 mln ton. Wynika to m.in. z realizacji Programu 10+ - wartego 5,6 mld zł projektu inwestycyjnego zakładającego przede wszystkim wzrost zdolności przerobowych rafinerii Gdańskiej o 4,5 mln ton rocznie i zwiększenie tym samym ilości wytwarzanych w Gdańsku paliw, asfaltów i olejów.

Lotos Kolej należy do czołowej trójki prywatnych przewoźników kolejowych w kraju. Spółka posiada ponad 16% udziału w rynku przewoźników prywatnych.

Głównym zadaniem firmy jest kompleksowa kolejowa obsługa spółek wchodzących w skład grupy kapitałowej Lotos, w tym wykonywanie przewozów produktów ropopochodnych. Liczba przewozów wykonywanych przez Lotos Kolej wzrosła w latach 2003-2007 ponad 20-krotnie z 177 tys. ton do ponad 3,5 mln ton. Plany spółki na 2008 r. zakładają ilość przewozów sięgającą ponad 5 mln ton. Lotos Kolej realizuje przewozy m.in. na trasach Gdańsk - Czechowice i Gdańsk - Jasło, najdłuższa z nich liczy 860 km. We współpracy
z przewoźnikami zagranicznymi spółka dostarcza produkowane w rafinerii gdańskiej asfalty oraz gacze parafinowe do Rumunii, Słowacji i Węgier oraz sprowadza z Niemiec i Holandii gazy oraz półprodukty do produkcji paliw. Lotos Kolej eksploatuje kilkadziesiąt lokomotyw spalinowych i elektrycznych oraz ponad 2 tys. cystern kolejowych.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Więcej elektrycznych lokomotyw Lotos Kolej

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!