PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Więcej jasności w sprawie PKP Przewozy Regionalne

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
18-11-2009 13:33

Komisja Infrastruktury skieruje do ministra infrastruktury kolejny dezyderat – tym razem w sprawie uzyskania informacji, jaką realizuje on politykę wobec spółki PKP Przewozy Regionalne oraz jakie kroki zamierza podjąć, aby mogła ona kontynuować działalność.

Kolejne posiedzenie tej komisji zostało zwołane w trybie nadzwyczajnym, przez grupę posłów PiS.
- Społeczeństwo odbiera niepokojące sygnały o sytuacji w PKP PR – mówił w ich imieniu pos. Bogusław Kowalski – Budzi to poważne obawy, czy ten ważny przewoźnik, obsługujący codziennie 350 tys. osób, może zaprzestać nagle działalności lub rozpaść się na jakieś małe spółki.

Do takiego wniosku można dojść na podstawie informacji, mówił poseł, że rada nadzorcza tej spółki rozpatruje wniosek o upadłość. Tymczasem nie jest też jasne, jaka jest wykładnia prawna; czy spółka - powstała na podstawie ustawy o komercjalizacji i wykonująca działalność publiczną - podlega przepisom prawa handlowego o bankructwie.

Posłowie zgłaszali też wiele innych podstawowych pytań. Dlaczego PKP S.A. nie przekazuje aportu nieruchomości spółce PKP PR, co przewidywało porozumienie zawarte pomiędzy marszałkami województw a ministrem infrastruktury? Dlaczego do spółki PKP PR nie można przelać 200 mln zł z Funduszu Kolejowego, co wydatnie poprawiło by jej sytuację finansową (jest zadłużona na ponad 360 mln zł). Dlaczego doszło do walki konkurencyjnej pomiędzy PKP InterCity a PKP PR w obsłudze przewozów międzyregionalnych i do kuriozalnych sytuacji? Np. pociąg PKP PR wyjeżdża z Przemyśla do Poznania o godz. 9.27, a o 9.31 w tę samą trasę rusza pociąg PKP IC. Podobnie kilkuminutowe zaledwie odstępy dzieli wiele pociągów obu spółek w innych relacjach.

Według wiceministra infrastruktury Juliusza Engelhardta, obecne zadłużenie PKP PR to efekt zmiany warunków operacyjnych (np. wzrostu kosztów energii i płac) oraz braku odpowiednich działań obecnych właścicieli, czyli samorządów wojewódzkich. Dostają one m.in. środki na dopłaty do tych przewozów pochodzące z odpisów z PIT (0,75 proc.), lecz środki te są przez niektóre samorządy kierowana na inne cele.

- Ustawa oddłużeniowa z kwietnia 2008 r. dotyczyła redukcji zobowiązań z tytułu usług pasażerskich wykonywanych od października 2001 do końca kwietnia 2004., lecz nie bieżących - powiedział wiceminister. – Nie mogę deklarować w imieniu rządu, że to on rozwiąże problem długu bieżącego, skoro należy to do zakresu marszałków województw.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


38 465 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

777 996 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP