Większa obsługa pociągów na granicy wschodniej

Większa obsługa pociągów na granicy wschodniej
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Od początku roku kilkukrotnie wzrosła liczba przewozów drobnicowych koleją przez przejście Bruzgi - Kuźnica, świadczonych przez spółkę Barter SA. Rośnie też liczba przeładunków w sokólskim terminalu tej spółki.

Z usług Barteru korzysta m.in. jedna z białostockich firm, która od dwóch lat z głębi Rosji importuje fornir do produkcji sklejki.

Z kolei w eksporcie najczęściej przewożone są przesyłki drobnicowe – m.in. panele podłogowe, materiały budowlane czy pasze dla zwierząt.

- Notujemy dynamiczny rozwój przesyłek tzw. jednowagonowych, których liczba od stycznia do sierpnia br. wzrosła ośmiokrotnie – mówi Wiesław Treszczotko, kierownik działu logistyki kolejowej. - Przewozy te wykonujemy dla firm prowadzących wymianę towarową z krajami WNP i z Azji.

Barter SA jest nie tylko licencjonowanym przewoźnikiem, ale także właścicielem terminalu przeładunkowego w Sokółce, z bocznicami wyposażonymi zarówno w torowiska o standardowym, jak i szerokim rozstawie szyn, o łącznej długości 5 km. Mogą one pomieścić 323 wagony.

Za pośrednictwem terminalu mogą być transportowane i przeładowywane różne materiały: gaz, nawozy, stal, drewno, węgiel, cement, sól, a także zrębki.

– Wykorzystujemy  go nie tylko na wewnętrzne potrzeby, lecz świadczymy też usługi przewozowe i przeładunkowe dla klientów zewnętrznych, które stanowią obecnie blisko 80 proc. wszystkich – dodaje Paweł Bogus, kierownik działu spedycji i przeładunku towarów masowych w spółce Barter.

Jej przedstawiciele podkreślają, że ze względu na dogodne położenie geograficzne przejścia granicznego w Kuźnicy, koszty logistyczne są niższe dla zakładów celulozowo-papierniczych i dlatego bardzo dobrze rozwija się przewóz drewna.

Miesięcznie terminal obsługuje ok. 60-80 wagonów drewna, importowanego z Białorusi, które przeładowywane jest na ciężarówki i dostarczane do klientów. Od 2015 roku zwiększyła się też liczba przeładunków zrębków, z 280 wagonów miesięcznie do 500-700 wagonów miesięcznie w tym roku.

Spada natomiast wolumen przewożonego węgla.  

Według zarządu spółki, znaczenie przejścia kolejowego w Kuźnicy rośnie ze względu na rozbudowę infrastruktury drogowej po obu stronach granicy.

Po stronie białoruskiej trwa budowa magistrali M6 z Mińska do Grodna, z przedłużeniem do granicy. Natomiast po stronie polskiej trwa rozbudowa drogi S8 z Wrocławia do Białegostoku, a także modernizacja S19 do Kuźnicy, która w przyszłości zyska parametry drogi ekspresowej.

Pod względem masy przewożonych towarów przez przejście w Kuźnicy, Barter SA jest obecnie drugim przewoźnikiem po PKP Cargo, a jego udział w całokształcie przewozów wzrósł do 33 proc.

W 2015 r. Barter przewiózł 500 tys. ton towarów przez granicę, w I półroczu kwartale tego roku – 315 tys. ton.

Obecnie firma wykorzystuje swoje możliwości przewozowe w ok. 60 proc. Spółka planuje dalsza rozbudowę bazy, a w przyszłości także budowę terminalu intermodalnego.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Większa obsługa pociągów na granicy wschodniej

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!