Od początku roku kilkukrotnie wzrosła liczba przewozów drobnicowych koleją przez przejście Bruzgi - Kuźnica, świadczonych przez spółkę Barter SA. Rośnie też liczba przeładunków w sokólskim terminalu tej spółki.
Z kolei w eksporcie najczęściej przewożone są przesyłki drobnicowe – m.in. panele podłogowe, materiały budowlane czy pasze dla zwierząt.
- Notujemy dynamiczny rozwój przesyłek tzw. jednowagonowych, których liczba od stycznia do sierpnia br. wzrosła ośmiokrotnie – mówi Wiesław Treszczotko, kierownik działu logistyki kolejowej. - Przewozy te wykonujemy dla firm prowadzących wymianę towarową z krajami WNP i z Azji.
Barter SA jest nie tylko licencjonowanym przewoźnikiem, ale także właścicielem terminalu przeładunkowego w Sokółce, z bocznicami wyposażonymi zarówno w torowiska o standardowym, jak i szerokim rozstawie szyn, o łącznej długości 5 km. Mogą one pomieścić 323 wagony.
Za pośrednictwem terminalu mogą być transportowane i przeładowywane różne materiały: gaz, nawozy, stal, drewno, węgiel, cement, sól, a także zrębki.
– Wykorzystujemy go nie tylko na wewnętrzne potrzeby, lecz świadczymy też usługi przewozowe i przeładunkowe dla klientów zewnętrznych, które stanowią obecnie blisko 80 proc. wszystkich – dodaje Paweł Bogus, kierownik działu spedycji i przeładunku towarów masowych w spółce Barter.
Jej przedstawiciele podkreślają, że ze względu na dogodne położenie geograficzne przejścia granicznego w Kuźnicy, koszty logistyczne są niższe dla zakładów celulozowo-papierniczych i dlatego bardzo dobrze rozwija się przewóz drewna.
Miesięcznie terminal obsługuje ok. 60-80 wagonów drewna, importowanego z Białorusi, które przeładowywane jest na ciężarówki i dostarczane do klientów. Od 2015 roku zwiększyła się też liczba przeładunków zrębków, z 280 wagonów miesięcznie do 500-700 wagonów miesięcznie w tym roku.
Spada natomiast wolumen przewożonego węgla.
Według zarządu spółki, znaczenie przejścia kolejowego w Kuźnicy rośnie ze względu na rozbudowę infrastruktury drogowej po obu stronach granicy.
Po stronie białoruskiej trwa budowa magistrali M6 z Mińska do Grodna, z przedłużeniem do granicy. Natomiast po stronie polskiej trwa rozbudowa drogi S8 z Wrocławia do Białegostoku, a także modernizacja S19 do Kuźnicy, która w przyszłości zyska parametry drogi ekspresowej.
Pod względem masy przewożonych towarów przez przejście w Kuźnicy, Barter SA jest obecnie drugim przewoźnikiem po PKP Cargo, a jego udział w całokształcie przewozów wzrósł do 33 proc.
W 2015 r. Barter przewiózł 500 tys. ton towarów przez granicę, w I półroczu kwartale tego roku – 315 tys. ton.
Obecnie firma wykorzystuje swoje możliwości przewozowe w ok. 60 proc. Spółka planuje dalsza rozbudowę bazy, a w przyszłości także budowę terminalu intermodalnego.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Większa obsługa pociągów na granicy wschodniej