Większe przeładunki w portach w Szczecinie i Świnoujściu

Większe przeładunki w portach w Szczecinie i Świnoujściu
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Porty w Szczecinie i Świnoujściu w pierwszych dziewięciu miesiącach br. przeładowały o ponad 6 proc. więcej ładunków ropy, gazu i rudy niż w analogicznym okresie 2016 r. Spadki zanotowały natomiast węgiel oraz zboża.

  • Wzrost w przeładunkach widoczny jest niemal we wszystkich grupach towarowych. Ropa naftowa i gaz zanotowały go na poziomie nieco ponad 58 proc. 
  • Na wzrost wpływa także import gazu z Kataru i Norwegii.
  • O ponad 3,5 proc. wzrosły przeładunki drobnicy. Wzrosty notują także przeładunki kontenerów - w porównaniu z ubiegłym rokiem było ich o blisko 7 proc. więcej.

Blisko 19 mln ton towarów w tym czasie obsłużyli operatorzy portowi na nabrzeżach zarządzanych przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, co oznacza wzrost wobec minionego roku o 6,3 proc. - wynika z informacji Zarządu.

Wzrost w przeładunkach widoczny jest niemal we wszystkich grupach towarowych. Ropa naftowa i gaz zanotowały go na poziomie nieco ponad 58 proc. Jak podaje port, to zasługa importu ropy z Rosji, a także wzrost eksportu przerobionych produktów do krajów Beneluksu. Na wzrost wpływa także import gazu z Kataru i Norwegii.

Z kolei przeładunki rudy wzrosły o blisko 55 proc. To wynik większego zapotrzebowania polskich i czeskich hut na rudę żelaza. W grupie inne masowe wzrost osiągnął poziom około 10,5 proc. Z informacji portu wynika, że jego operatorzy w br. obsłużyli więcej statków w imporcie z metanolem, surówką, nawozami i kruszywem oraz w eksporcie z nawozami, smołą, pakiem i złomem.

O ponad 3,5 proc. wzrosły przeładunki drobnicy; import celulozy, aluminium i wyrobów stalowych oraz eksport wyrobów stalowych, drobnicy kontenerowej, a także większe przewozy promowe. Wzrosty notują także przeładunki kontenerów; w porównaniu z ubiegłym rokiem było ich o blisko 7 proc. więcej.

Spadki utrzymują się w przeładunkach węgla (blisko 34 proc.) oraz zbóż (prawie 25 proc.). W przypadku węgla niekorzystny trend utrzymuje się od kilku lat, co jest wynikiem mniejszego zapotrzebowania na ten surowiec. Wpływa na niego także niewystarczająca dla statków o dużym tonażu głębokość toru wodnego (10,5 metra). Na spadki w grupie towarowej zboża wpłynął nieurodzaj w br. oraz mniejsze zapotrzebowanie na śrutę sojową.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA jest spółką akcyjną z większościowym udziałem Skarbu Państwa. Zarządza dwoma portami - w Szczecinie i Świnoujściu.

W porcie w Świnoujściu znajduje się przede wszystkim terminal dla suchych ładunków masowych oraz terminal promowy. Port w Szczecinie obsługuje zarówno ładunki drobnicowe - w tym kontenery, wyroby hutnicze i ładunki wielkogabarytowe, jak również ładunki masowe - suche i płynne. Oba porty oferują także usługi przeładunkowo-składowe towarów rolno-spożywczych.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Większe przeładunki w portach w Szczecinie i Świnoujściu

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!