Wielka inwestycja kolejowa w Krakowie

Wielka inwestycja kolejowa w Krakowie
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W 2010 r. ruszy gigantyczna inwestycja kolejowa, która ma płynnie połączyć Kraków z Nowym Sączem i Muszyną. Według wstępnych planów kosztem 3 mld euro zostanie wybudowana od zera ponad 40-kilometrowa linia kolejowa z podkrakowskiego Podłęża do Piekiełka, które znajduje się w połowie drogi do Nowego Sącza.

Nowy odcinek ma diametralnie skrócić podróż pociągów na tej trasie - informuje "Gazeta Krakowska". Teraz jazda pociągiem z Krakowa do Nowego Sącza trwa ok. czterech godzin i jest męczarnią dla pasażerów. Pociąg jedzie przez Tarnów blisko 170-kilometrową trasą.

Po zakończeniu inwestycji trasa ma skrócić się do 92 km, a podróż będzie trwała ok. 50 min. Pociąg pomknie podziemnymi tunelami, a nowoczesne składy mają pędzić ponad 200 km na godzinę.

Trasa z Krakowa do Muszyny przy granicy ze Słowacją skróci się z blisko 220 km do 140 km. - Pierwsi pasażerowie pojadą superszybką koleją w 2014 roku - zapowiada Józef Jeżewicz z zarządu Polskich Kolei Państwowych. Kolej i władze samorządowe liczą, że nowa inwestycja wpłynie na rozwój regionu. Uważają, że istnieje realna szansa, by po wytyczeniu nowego szlaku nastąpiło tu znaczące ożywienie.

Może się to stać kołem napędowym boomu gospodarczego i turystycznego. Kolej ma jeszcze większe ambicje: wypuścić na trasę maszyny osiągające zawrotną prędkość ok. 300 km/h. Chce zamówić 20 takich błyskawic, podobnych w wyglądzie do słynnej "papieskiej strzały" wyprodukowanej w sądeckim Newagu i kursującej na trasie z Krakowa do Wadowic.

Na razie "strzała" kursuje powoli, bo torowisko nie pozwala się rozpędzić. Na początek do prowadzenia pociągów-błyskawic mają zostać przystosowane torowiska Centralnej Magistrali Kolejowej, czyli trasa z Grodziska Mazowieckiego do Zawiercia.

- Na Euro 2012 na pewno zdążymy z tym odcinkiem - zapowiada Jeżewicz. Później, w ramach postępu prac nad przebudową torów, szybkie linie mają iść dalej, między innymi planowaną do budowy od podstaw trasą z Krakowa przez Podłęże i Piekiełko do Nowego Sącza i Muszyny oraz do Zakopanego.

Jest jeszcze jeden ambitny pomysł związany z wykorzystaniem linii zwanej roboczo Podłęże - Piekiełko. Chodzi o przeszczepienie na polski grunt słowackiego zwyczaju wożenia koleją tirów z ładunkiem, które dotąd kursują drogami. Za granicą w ten sposób chroni się środowisko i drogi. - Dziś tiry wyładowuje się z pociągów na granicy polsko-słowackiej. Można byłoby wydłużyć ich podróż pociągiem do Krakowa - liczy PKP.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Wielka inwestycja kolejowa w Krakowie

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!